Sep 01 2015

S-a strigat mercurialul proiectului The Wine Book of Romania!

Published by at 9:16 AM under Altele

 

Zilele acestea am impresia acuta ca se fabrica un soi de Parker, dupa chipul si asemanarea pietei autohtone de vin. Si se fabrica frumos, spre stil de ales candidat la presedintie: cu profil sociologic, impachetare frumoasa si activitate “social media” sustinuta. S-ar putea sa ma insel, dar…

Foarte interesant in schimb daca piata de vin autohtona  a devenit atat de atragatoare pentru un anumit segment de PR-isti ca sa merite atata atentie si sa creada ca se poate face un ban frumos din ea. Saraca fata bogata cum s-ar spune…

 

Sa ma explic. De cateva luni stam toti si ne miram, in sensul bun al cuvantului, despre furtunoasa aparitie a autoarei si sufletului (imaginii) proiectului The Wine Book of Romania, Marinela Ardelean in peisajul autohton romanesc.

Unii se mira pur si simplu, altii se mira de PR-ul actiunii respective. De fapt al produsului respectiv. Pentru ca avem in fata un produs corect gandit, promovat si targetat, lucru rar in lumea vinului de la noi.

Sa recunoastem, asa desfasurare de forte media mai rar pe la noi. De fapt eu unul nu imi aduc aminte de cineva atat de bine consiliat, ambalat si prezentat in lumea vinului. Ireprosabil, imaculat.

As vrea sa ii felicit in mod official pe cei care i-au facut PR-ul pentru o executie foarte “clean” a intregii povesti.

 

E drept au existat la inceput voci (rautacioase offcourse) care sa se indoiasca de abilitatile si pregatirea d-soarei Ardelean, dar PR-ul de tip “capul la cutie pana trece” plus un post strategic de consilier al Ministrului Agriculturii au avut darul sa mai linisteasca (partial) spiritele.

Eu unul nu am habar de politica si tin mortis sa ramana asa. Asa ca fac parte doar din categoria celor care se mira de exemple de desfasurarea de forte de pe Facebook. Nu e pagina sau scroll de ecran de 17 inch sa nu dai de vreo 2-3 poze mestesugite cu d-soara Ardelean. Si nici una nu e nereusita. In toate luminile cad perfect, unghiul e superb, subiectul este perfect pus in valoare. Chiar si cele de pe la crame care se stie ca ies indeobste un dezastru, sunt perfecte. Recunosc sunt invidios, deh, am fost vitregit de mama Natura…:D

  

In afara de PR-ul masiv care a insotit ascensiunea furtunoasa a d-soarei Ardelean, trebuie sa apreciem si initiativa de a realiza o selectie cu cele mai bune vinuri romanesti, (dupa sufletul si gustul ei) si de prezentarea a cramelor intr-un volum care se va numi The Wine Book of Romania. Trebuie sa recunoastem ca este un demers laudabil, de care piata noastra avea nevoie si este greu sa ii gasesti lacune si sa ii aduci critici. Bine, i-am gasit eu vreo 2 (si George vreo 11 intrebari) , dar nu conteaza se stie ca noi suntem mai carcotasi.

De altfel si maniera de realizare a proiectului este profi si se vede mana un agentii bune. Care nu prea are legatura cu vinul, dar la care abilitatile in profesie compenseaza.

  

Eu unul am un defect (unul din multe altele). Sunt sceptic si nu cred in minuni. Cel putin nu in minuni gratuite. In plus “extraordinara” facultate de Finante Banci din cadrul ASE-ului m-a invatat (printre altele) un lucru foarte important: fii cu ochii pe bani. Banii si cifrele nu mint. Restul sunt fumigene.

Si recunosc ca eram curios cine plateste toata desfasurarea aceasta de forte si care este miza financiara. Unde sunt banii, de unde vin si unde se duc acestia?

 

Intr-o astfel de miscare, sa ascunzi pretul si sa impaturesti produsul cat mai frumos pentru publicul larg este marea arta a marketingului. “Impaturirea” de fata este buna, clasica, dar nu deosebita. Adica pe o piata matura nu ar merge. La noi, e alta discutie, publicul e mai ingenuu si mai deschis probabil la visat cu ochii deschisi si la frumosul feminin.

Obisnuit fiind sa astept intotdeauna pana la finalul discursului, atunci cand se striga scorurile, am stat rabdator in banca pana mai ieri. Cand imi apare pe mail, din sursa anonima O MICA MAPA DE PREZENTARE/OFERTARE.

Habar nu am de la cine este, adresa imi este necunoscuta. Mapa in sine s-ar putea sa nu fie corecta sa contina informatii eronate, asa ca luati-o ca atare si cu semn de intrebare. Singurii care pot sa o confirme sunt cei care au realizat-o si eventual cei care au primit-o. Dar daca e masluita, cine a facut-o cu siguranta a pierdut ceva timp, are info si poze din proiect si unde mai pui ca se potriveste la fix cu stilul respectivului eveniment, de la fonturi la modalitatea de comunicare. Daca ma intrebati pe mine este “the real thing”. Dar revin, nu stiu sursa si nu garantez pentru veridicitatea ei.

 

Acolo in material, dupa prezentarea pe care o stim cu totii (un fel de beneficiile medicamentului), la urma, cum va spuneam, apar si banii. Sau “sponsorizarile”. Care pleca de la 5.000 la 50.000 euro in functie de ce se ofera si ce se vrea. Eh, frumusele sume, nu?

 

Eu unul de abia astept sa apara cartea cu pricina. Nu atat pentru partea cu vinurile cat mai ales ca acum  stiind si “scorurile” putem sa o citim si in alta cheie, nu? Sa vedem cine si cat a dat, cine sta la masa cu juriul, cine apare in filmulete, cine e sponsorul intregului proiect (sic!), cine e promovat in toate locatiile in care va fi lansata cartea si cine are mai multe carti cu autograf. Din ce imi dau seama sponsorii sunt mai importanti decat cartea in sine, aceasta devenind practic un vehicul de promovare a cui da mai mult.

Ah si inca o intrebare interesata, sa nu uit: cine taie factura si la cine ajung banii? Care e IBAN-ul? Macar asa, de curiozitate…sa ii felicitam pentru reusita.

 

Sa fim bine intelesi: nu este nimic in neregula, e pur si simplu business as usual. Pana la urma asa se procedeaza: se creaza un produs/eveniment si apoi daca vrei sa faci parte din el, sa stai mai in fata, platesti, nu este nimic de criticat sau anormal. E pur si simplu capitalism. Cine nu intelege are o explicatie simpla din partea Maestrului Dinica, Marketing 101:

 

https://youtu.be/0vVpsJnbq3A?t=1m11s

 

Deocamdata ma opresc aici cu intrebarile retorice si nelinistile existentiale. Nu ca ar fi singurele…dar mai pastram si pentru postarile viitoare. Acum ca am aflat scorurile, eu zic ca privim mai linistiti si detasati toata afacerea cu ajutatul dezinteresat al consumatorilor si producatorilor romani de vin.

Una peste alta inteleg acum si ratiunea din care s-a mers pe scoruri de 3, 4 si 5 si s-a vrut totul cat mai “caldut” si comestibil, ca sa nu speriem “contribuabilii”. Aud chiar ca s-au gasit nu mai putin de 38 de vinuri romanesti de 5 stele. Bravo!

 

Revin, tineti aproape! Subiectul este suculent si chiar sunt curios cine a pus la cap la cap toata afacerea. Ah, scuze, demersul de ajutorare a vinului romanesc vroiam sa spun…

 

P.S. Cum spunea si George in finalul postarii de ieri: Felicitari colegilor din juriu! Le doresc pofta buna impreuna cu sponsorii Platinum si Diamond. Stiut fiind faptul ca pe la noi sume asa mari nu au foarte multi in bugetul de promovare, iar cine le are probabil va prefera sa le investeasca in vie si in crame, probabil vor lua masa pe la vreun producator mai maricel, mai potent asa…poate chiar vreun coloviu pe la unul care (va) face coniac si sampanie? Le tin pumnii…:)

Si apoi serios, ma mai intreb asa: daca de exemplu Purcari plateste partea de Diamond, sa ne bucuram pentru ei sau sa ne intristam pentru noi?  Eu in locul lor nu as rata ocazia…toata viticola Romania sta acolo, in carte, doar sa vina cineva sa o ia!

 

3 responses so far

3 Responses to “S-a strigat mercurialul proiectului The Wine Book of Romania!”

  1. Cosminon 01 Sep 2015 at 12:02 PM

    Pai daca sint 38 de vinuri de 5, valoarea acestui Wine Book tinde rapid spre zero, pentru ca nu exista 38 vinuri intre 90 si 100 in Romania (luind-o altfel, 38/250 inseamna cam 15%). Chiar si daca cele 250 inseamna ce e mai bun prin Romania, tot este excesiv.
    Asta ar insemna ca dintr-o data ne aflam la nivelul clasicilor, treaba care nu prea are nimic de-a face cu realitatea.
    Cred ca pentru autorul Wine Book-ului rezultatul va fi cu siguranta pozitiv (cel putin financiar).
    Pentru vinul romanesc, rezultatul ma tem ca va fi negativ. Prima pentru ca se vor gasi destui sa se bata cu pumnul in piept fara sa aiba motive cu adevarat. A doua, pentru ca daca bei un vin clasificat la 5*, si el e de 85 puncte, asta e o teapa monumentala si mai platesti 30-40 € pe el).

  2. burebistaon 01 Sep 2015 at 4:26 PM

    chestia asta e mai rea decat blaturile din fotbal . blaturi care umfla cu pompa niste jucatori . ei se transfera pe sume mari ( si salarii mari ) in strainatate . si dupa sase luni , maximum un an multi revin in tara cu coada intre picioare , de multe ori chiar la cluburile de unde au plecat . in cazul vinului romanesc dat la export , probabil pretul e la jumatate si nu se exporta decat cele mai bune loturi . altfel nu au nici o sansa . si cred ca cel mai mult se exporta cu cisterna pentru ca e mai rentabil .asta se face de mult prin europa , unde se importa vin ieftin din lumea noua . si apoi e trimis in alte tari din UE .am fost ieri in carrefour special ca sa ma uit la vinuri . au aparut in raft cateva vinuri noi si cativa noi jucatori pe piata .dar cam prafuite sticlele . . iar preturile nu dau semne sa scada . si am mai observat ceva : vinul romanesc se vinde mai mult vrac – am prin apropiere de casa multe crame . desigur cartea aceasta de prezentare are alta tinta . dar sistemul cu note de la 1 la 5 e de DOMNUL GOE .ca sa nu ramana iar repetent .ar fi fost necesar un sistem de notare de la 1 la 20. dan , cred ca ai dreptate . nu vom apuca – la noi ma refer – sa vedem viticultura din romania la un nivel apropiat de cel din franta , spania , etc .cred ca nici la nivelul din lumea noua – macar chile sau argentina . si mai e ceva care ma deranjeaza : toate hypermarketurile au oferta bogata de la purcari , cricova , chiar bostavan . bine poate rusii nu le mai primesc vinurile fratilor nostri de peste prut , dar chiar asa ?si noi la acelasi pret avem princiar special reserve de la tohani . bine astea zac in raft pentru ca au ajuns la recolta 2012 si romanii sunt sensibili la anul recoltei , vor vinuri vechi . complicata treaba .