Sep 26 2013

Tehnica degustarilor la comerciantul roman de vin

Published by at 8:00 AM under Degustari,Diverse,Opinii

 

Doua cuvinte in legatura cu o discutie lansata ieri pe Facebook de catre amicul Ciprian. Despre care am zis sa imi exprim cateva ganduri in spatiul propriu si personal, luat pe “persoana fizica”. Asadar:

Un comerciant de vin, (nu importa care, nu discut persoane) organizeaza una bucata degustare de vinuri. Pana acum toate bune si frumoase. Nu va mai povestesc ce e aia degustare de vin ca probabil a aflat toata lumea pana acum: un loc unde te duci sa bei moca (sau cu bani mai putini)  vin romanesc premium, pe care de altfel nu ti-l permiti sau daca ti-l permiti nu il cumperi prea des. De ce nu il cumperi? Pentru ca stii ca de banii aia si legat la ochi, punand la intamplare degetul pe ecran la Vinatis, Decantalo  sau Vinexus ai sanse sa iti aduci ceva mai bun.

 

Revenim: se organizeaza degustare cu Fetesti Negre si amicul intreaba curios de ce nu este si Purpura Valahica la degustare. Care crede el ca este cea mai buna Feteasca Neagra de la noi la ora actuala. Opinie pe care o impartasesc si eu  dealtfel.

Raspunsul vine simplu si cu un dezarmant aer de normalitate: pentru ca producatorul nu a vrut sa participe. Adica nu a trimis sticle “moca”. Ajungem deci la concluzia ca degustarea de vin este locul unde producatorii trebuie sa trimita sticle moca daca vor sa participe.  Pentru ca onor comerciantul nu da nimic de la el, decat probabil apa. Asta daca nu vorbeste si acolo cu vreun producator sa o asigure gratis sau o ia de la robinet. In plus, ca sa  “selecteze clientela” poate trage si o taxa de degustare pentru vinurile primite gratis, sa isi acopere “costurile” enorme asociate degustarii si eventual sa faca un banutz, doi acolo. Ca asa e in tenis…

 

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Credit @bloodredpencil.blogspot.com

Deci pana la urma selectia la degustarea respectiva nu o face nici clientul (decat daca vrea sa isi plateasca sticla), nici comerciantul (ca el e pe principiul “show me the money” cu clientul propriu) ci disponibilitatea producatorilor de a pune la dispozitie gratis sticlele de vin. Si cine o sa le puna la dispozitie? Cei care au vanzari si cerere pentru vin probabil ca nu, pentru ca nu mai au nevoie sa bifeze prezente la degustari.

Piata stie ca vinul lor este bun si il cere. Pe principiul asta excluzi de la degustari toti “granzii” de la noi: Davino, SERVE, Vinarte, Stirbey. Si cu ce mai ramai, va intreb eu acum? Ce relevanta are o degustare de la care elimini referintele?

 

Pe scurt, evenimentul respectiv este o actiune de PR deghizata in degustare de pe urma careia poti sa faci si un mic profit. Ca 99.9% dintre degustarile de pe la noi. Iar restul de 0.01 % se platesc de catre participanti.

Cand o sa vad eu comerciantul care da vin de la el sa faca degustari generaliste, ca sa isi educe clientii obisnuiti, o sa zboare dropia (care probabil a mai zburat in timpuri imemoriale, deci nu exclud complet posibilitatea).

 

De ce? Pentru ca la noi comert = bisnita. Inclusiv la superlicorile premium autohtone care se numesc accidental vin.

 

Cel mai mult imi place cand vad comerciantii nostri imbratisand cu voiosie texte si concepte filozofice de genul: vinul e cultura, vinul e civilizatie, sa ne intalnim sa ne bucuram de el impreuna,etc….etc Adica mai dam un strat de vopsea “culturala” pe gardul de la butic. Iar inauntru stam la panda cu casa de marcat. Ca totul este fiscalizat nu? Mostre gratuite (sic!), taxe de intrare, consumatie clienti, etc…ca de aia e vinul scump si adaosul mare. Ca se platesc la greu impozite si taxe.

 

Rutinat si harsit fiind in contextul autohton al pietei vinului,va spun ca cel mai interesant si distractiv este atunci cand intrebi ceva chestiuni lamuritoare de genul: “De ce e adaosul asa de mare? De ce e asa de scump?”.

Eh, atunci pojghita de cultura si civilizatie asociata vinului cade instantaneu si te trezesti brusc si implacabil in fata cu precupetul clasic, accesand vocabularul milenar al negustorului: “Bai nene cumperi sau faci filozofie?”, “Cum sa fie bah ieftin cand am de platit taxe, oameni, chirii, etc?”, “Cum sa nu merite mah, merita, dar nu ai tu bani sa ti-l permiti si esti invidios. Si imi strici iarmarocul!” “Deschide-ti bah tu magazin daca esti smecher si da moca de la tine!”…etc..etc

Comerciantul de vin de pe la noi se comporta de parca face o munca umanitara si a fost fortat de iubitorii de vin sa se scoale din pat la ora 4 dimineata si sa ia painea de la gura familiei ca sa deschida magazinul de specialitate. Si noi ar trebui sa fim vesnic recunoscatori pentru aceste opere de caritate dezinteresate care se numesc “magazine de specialitate”. Care aduc vinul mai aproape de noi pentru un adaos modic, de obicei de la 30 % in sus. Am mai scris despre asta si mi-am luat regulamentarele mustrari si acuze de lipsa de viziune si perspectiva.

 

Credit @www.victorytheatre.co.za

Credit @www.victorytheatre.co.za

Cam asta e pe scurt legatura dintre 99% dintre comerciantii cu (de) vin de pe la noi si produsul in sine. Un concubinaj cu tente de pecuniare in care comersantul “scoate la produs” produsul denumit, din pura intamplare si total irelevant pentru el, vin. Putea fi branza, magiun, saltele, etc

Totul pe principiul din Filantropica, care este pastrat sub incidenta omertei in “industrie”: “Ai pus botul? Ti-am luat banii!!”.

Nu contest ca exista si oameni pasionati si realmente interesati de subiectul vin printre comerciantii de la noi. Dar sunt doar  exceptiile care confirma regula. Restul, majoritatea, pun pe primul plan profitul propriu si pe ultimul consumatorul. Ca si majoritatea producatorilor de altfel.

 

Nu ma credeti? Ia intrebati producatorii cum rezista asaltului de cereri de “mocangeala” din toate partile… Inclusiv din partea celor care mangaie atent, condescendent si dezinteresat consumatorul pe cap.  Sa ii fie lui bine, sa stie  sa aleaga, sa nu duca lipsa de nimic, sa fie concursuri,  sa fie evenimente, sa fie informat despre vinul premium a lui cutare si cutare, sa vina la degustari…”sa”, “sa” si iar “sa”….

 

Sunt perfect constient ca lucrurile sunt mai complicate de atat si chiar sunt curios sa aud mai multe pareri. Doar ca anumite parti care nu convin sunt adesea trecute sub tacere si putini sunt cei care sunt dispusi sa le prezinte si sa le discute deschis. Majoritatea prefera sa le ignore sau cel mult sa le discute in soapta pe la colturi ca sa nu supere pe cutare si cutare si sa le taie robinetul de vin moca.

Ahhh si apoi sa se planga, incontinuu si in ton cu moda,  de lipsa consumatorului educat si premium din peisajul autohton.

Ia ghiciti de ce lipseste?

 

19 responses so far

19 Responses to “Tehnica degustarilor la comerciantul roman de vin”

  1. mihaion 26 Sep 2013 at 10:40 AM

    Ai perfecta dreptate.Poate la prima noastra intalnire sa mai aprofundam aceasta problematica.

  2. anghel mihai petreon 26 Sep 2013 at 10:44 AM

    Ma gasesti pe facebook sau pe http://www.blog.vinpremium.ro .

  3. Paharniculon 26 Sep 2013 at 11:21 AM

    Dane, un comerciant care zice ca face munca umanitara, ori e prost, ori te minte. In rest, sunt destule adevaruri in textul tau. Te-as intreba insa daca stii, cu precizie, sensul cuvantului “bisnita” pe care-l folosesti la un moment dat…

  4. Paharniculon 26 Sep 2013 at 12:23 PM

    Dan, un bisnitar e un personaj care face, pur si simplu, afaceri necinstite. Eu cunosc personal (aproape) pe toti proprietarii de magazine specializate de vin din Romania si nu e nici un bisnitar printre ei. Insa e posibil sa ma insel…

  5. Cristian. E.on 26 Sep 2013 at 1:08 PM

    Eu unul am inceput sa nu mai merg la astfel de degustari prin Bucuresti ca stiu de la inceput ce ma asteapta…putini de tot au facut cate o degustare cocheta si frumoasa chiar daca cheelnerii angajati la astfel de eveniment erau cei comuni: adica zero barat chiar si la capitolul pahare de vin; alb sau rosu.
    Articoul este bun si il situez pe locul trei intre articolele tale:
    Primul loc: “Cum sa nu ne luam teapa la raft…” articol scris anul trecut ce l-am intalnit ca citat si pe forumuri ce nu au legatura cu vinul…
    Pe locul doi este cel ce a starnit enervarea comerciantilor (90% bisnitari)..”De ce este vinul scump in romania…”..
    Totul se reduce la graba de imbogatire a patronului roman din orice domeniu si practica adaosuri de la 50% in sus…Deh, dorinta de a face o vila si a puna mana pe un Jeep sunt mari de tot…plus o amanta pe post de secretara…
    In Germania un profit de 3-5% peste rata inflatiei este considerat de invidiat…

    P.S. Intrebare: Stie cineva daca se mai tine vreun Vintest in toamna? cel din iunie a fost un fiasco din cauza participarii a foarte putin producatori. (se pare ca au aparut certuri legate de organizatii, aripi, gasti din care faceau parte din punct de vedere profesional). Suntem aproape in Octombrie si pe site-urile vintest si vinvest nu se anunta nimic..Sa fie criza de vina? cine stie…

  6. Silviuon 27 Sep 2013 at 3:10 AM

    Vai vai. Chiar zboara, caci eu sunt comerciant si am facut degustari cu vinuri platite de mine. Si educatie pentru consumatori. Asta desigur pentru ca sunt direct interesat din cel putin 2 pozitii – una, de consumator, si imi doresc sa cumpar vin romanesc la pret corect, asa ca fac educatie pentru ca numarul celor care apreciaza un vin corect sa creasca; a 2-a de comerciant, si imi doresc sa creasca consumul de vin. De la cateva crame mari nu am mai vazut un reprezentat de mai bine de 6 luni. Unele crame considera ca nu sunt de nasul lor. Asa ca vreau sa tin partea comerciantilor. Prea aruncati cu noroi in ei.

  7. Silviuon 02 Oct 2013 at 10:09 AM

    Si de la mine se vad tot vaicareli. Cum ca producatorul autohton face vin nejustificat de scump – cam asta am citit pe blog-uri. Si ma refer la tine, caci pare tema cea mai abordata.
    Sunt perfect deacord cu parerea ta. Intrebarea mea este – si ce facem in sensul asta? Eu zic ca o varianta potrivita este educatia consumatorului, si astfel piata se tegleaza de la sine.
    Da, vorbesc de un proces lung, de durata, caci am rabdare si timpul este singura resursa infinita din univers.
    Pana atunci, la mai mare cu blog-ul, si sa ne vedem cu bine la cat mai multe evenimente care educa consumatorii (fie ele platite de producator, comerciant sau participanti)