Dec 19 2014

Cum sa executi un vin! Studiu de caz autohton…

Published by at 9:16 AM under Degustari,Diverse,Opinii

 

Precizez de la inceput ca postul de fata este (se vrea) unul pur tehnic si nu are nici o legatura intentionata cu fapte si personaje reale. Sa zicem ca este o privire obiectiva, o teoretizare a unor aspecte reale, un fel de asa nu (sau un “asa da”), depinde ce vreti sa faceti. Dar poate fi un fel de manual (sau modus operandi) pentru toti cei care au de gand sa dea de pamant cu un vin, oricat de bun si tipic ar fi el pentru stilul pe care il reprezinta.

 

Asadar: sa zicem ca nu iti place un vin. De ce? Nu conteaza, pur si simplu nu iti place. Nu iti place stilul, abordarea vinificatorului, nu intelegi ce a fost in capul lor sau “ai boala” pe unul caruia i-a placut si vrei sa ii dai cu sticla in cap si sa ii demonstrezi cat de fraier si necunoscator e. De ce? (inca o data) Ai motivele si frustarile tale personale pentru a practica vendetta respectiva. Din categoria clasica “mi-o fi zis copilul ceva, m-o fi injurat”. In fine, nu m-au pasionat si nu ma pasioneaza chestiile personale, barfele si mahalagismele…sa revenim la ce conteaza. Adica la vin….

 

Sa presupuneam (prin absurd) ca vinul care vrei tu mortis sa demonstrezi intregii comunitati oenologice autohtone ca e varza ar fi un Rioja Old School din 2001. Pe scurt ce inseamna stilul Rioja Old School aveti aici (scuze, textul e doar in engleza, in romana nu s-a invrednicit nici un corifeu autohton sa il traduca. Literatura noastra de specialitate in general se opreste preventiv si fatidic la granitele tarii. Ca si perspectiva multora asupra lumii vinului dealtfel…)

759_Wine-BlindTasting

credit @winesdirect.ie

 

Chestia asta nu se face de unul singur, asa ca pentru a da o nota de “certificare si seriozitate” intregii executii  suni niste prieteni. Ca la “vrei sa fii milionar (degustator)?”. Si faci asa un blind cu o linie degustare cu cateva vinuri in care strecori “ca din intamplare” si vinul respectiv.

 

Bun…ce vinuri am putea pune in “blind” pe langa el? Pai sa vedem: un Amarone, un Supertoscan din 2010, ceva Bordeaux tot din 2010, vreo doua Languedoc-uri proaspat scoase de la baric (din 2011 si 2010), o bagatela de Flamboyant autohton, etc. Mai lipsea un Shiraz de Barossa si un Zinfandel de Lodi si plutonul de executie era perfect.

Daca vrei sa stergi pe jos si cu albul facut in acelasi stil, ii tragi un asamblaj autohton (SB+FA, parca) din 2009 si un Riesling nemtesc proaspat, cu aciditate la maxim. De ce nu si un Chardonnay baricat de Australia sau un Gewurztraminer de Alsace? Mister…

 

Practic asa esti cumva 99% sigur ca in blind vinul pe care vrei sa il desfiintezi va parea apa de gura in comparatie ce are pe langa el. Pentru restul de 1% si ca sa fii linistit ca ai controlat toate variabilele organizezi tot evenimentul dupa lasarea intunericului, la o lumina difuza, la incheierea programului, langa bucatarie, intre doua tigari.

 

Si incepe degustarea: pac desfaci sticlele si torni in pahare toate vinurile. In blind…si ceri celor prezenti sa puncteze in “context”. Acum sincer ce sanse poate sa aiba in blind un Rioja Old School din 2001 intre (dupa?) un Amarone, un Supertoscan, un Flamboyant si 2 Languedoc-uri de 2011? Din punct de vedere oenologic e executie ca la carte. Din rea vointa sau din ignoranta. E ca si cum ai pune la start un Mercedes Gullwing de prin ‘50 cu un Ferrari, un Lamborghini si un Aston Martin de ultima generatie. Este ca Mercedes-ul va iesi pe ultimul loc si concluzia ar fi ca e un “jaf” de masina? Esteeeee….

 

Teoretic, pe parcursul evenimentului cineva ar fi trebuit sa ridice problema ca nu e tocmai kosher sa pui un astfel de vin in linia respectiva de degustare si ca il dezavantajeaza clar contextul. Dar ghinion de nesansa, era “blind” si asa s-a nimerit sa fie. In plus bunele maniere spun ca nu te apuci sa te iei in gura cu gazda si sa ii strici dispozitia si “organizarea”. Deci sa fim intelegatori cu cei care stiau despre ce este vorba si condescendenti cu altii care probabil habar nu aveau.

 

blind-tasting

credit @www.genesismoss.com

 

Asa ca, pentru a nu jigni probabil gazda sau considerand normala alinierea de mai sus, toata lumea a mers in “blind” ca la poker. Iar concluzia serii a fost prezentata a doua zi triumfator de catre amfitrion, in numele intregii adunari: “Vinul respectiv e varza dom’le! El si cu toti aia carora le place si au mai avut si tupeul si nesimtirea sa scrie ca le place. Niste prosti! TOTI!!!!! GURAAAA!!! COMENTEZI?”

 

Trecem peste faptul ca vinul de care facem vorbire are vreo 95 de puncte Wineadvocate (aka Parker) si sare lejer de 90 de puncte in mai toate opiniile specialistilor de pe afara care l-au degustat. Dar probabil nu l-au incercat de fapt, au fabulat sau bineinteles, nu se pricep. Pentru ca “Dom’le la mine, la degustarea (bauta de socializare repet) in blind, acolo,intre un Amarone, un Supertoscan si imediat dupa un Flamboyant, nu ne-a placut. Restu’? Niste prosti, ce ma intereseaza pe mine de ei…” Este exact aceasi mentalitate pe care o aud de la cei care beau Babanu sau vin de tara: “Bah daca noua ne place? Plecati dracu’ cu prostiile voastre scumpe si chimizate de aici!” Trist, foarte trist….

 

Daca ma intrebati pe mine, un ignorant bineinteles, probabil v-as fi spus ca daca vrei sa faci degustari cu Rioja Old School din 2001 (si de fapt cu orice vin) trebuie sa ai vinuri din acelasi stil (nu prea mai sunt multe din pacate) si preferabil din acelasi an. Astfel, pus in contextul potrivit, probabil ar fi fost sanse sa intelegi si vinul… Dar ce stiu eu?

 

Ce s-a organizat acolo? O degustare? Cei mai slabi de inger cu siguranta vor crede chestia asta, cei care au mai baut ceva vinuri si au mai citit ceva carti probabil vor recunoaste o inofensiva bauta tovaraseasca cu toate atributele ludice specifice momentului. Am facut si eu cateva la viata mea, dar nu am desfiintat vreun vin pe baza lor. De altfel in tara in care concursurile de vin se organizeaza prin  hoteluri si degenereaza (din relatarile celor prezenti la fata locului) in betii orgiastice, probabil nici nu vor fi multi care sa isi dea seama (d-apoi sa strige) ca imparatul e gol. Ca asa e in tenis….

 

Pe scurt si pentru viitor: cine vrea sa mai organizeze executii de genul acesta stie ce are de facut. In loc sa judece un vin in contextul in care a fost creat, incropeste el un altul. Si atunci, cand se porneste de la reavointa, nu cred ca exista vin pe lumea asta care sa nu poata fi terfelit. Poate doar Petrus? Dar ia sa luam unul de prin 2011 si sa il trantim intr-o serie de Rioja Old School din 2001? E? Nu va parea un pic asa, nelalocul lui?

 

Oricum toata “organizarea” imi aduce aminte de practicile fostei Securitati care te chema pe la vreo petrecere nevinovata, iti punea o fata in brate si apoi iti facea poze. Doar ca de data asta e vorba de un pahar din vin si ceva cartoane cu cifre…vechile obiceiuri mor greu pe la noi.

 

Una peste alta, cum spuneam la inceput nu am nici o treaba cu frustrarile si conflictele personale ale fiecaruia, dar pacat de vin ca a cazut la mijloc. Asa e cand comparam mere cu pere. Repet din ignoranta sau din reavointa.

Vorba domnului (inca) presedinte: “Nu stiu daca e bine, domnu’ chestor…nu stiu daca e bine…”

 

45 responses so far

45 Responses to “Cum sa executi un vin! Studiu de caz autohton…”

  1. Sommelieron 19 Dec 2014 at 9:57 AM

    Ce sa spunem domle…niste neavizati astia care l-au gustat. Daca vinul are 95 pct Parker, neaparat trebuie sa fie bun. L-au asezat langa Amarone ?i Supertuscane…culmea! Nu face fata? Incredibil…Dar deh..cine are Wset-ul si scrie despre vin este mai avizat decat cine munceste in industrie de vreo zece ani. Stim, stim…traim in tara hartiilor..! Noi sa fim sanatosi.

  2. Cosminon 19 Dec 2014 at 1:47 PM

    @Sommelier, Ahhh… eterna poveste “nu joaca fotbal, nu stie / nu are dreptul sa comenteze”.
    Ce sa mai zic de niste amariti ca Mourinho (jucator mediocru), Ferguson, Hitzfeld, Capello, etc.
    In industria in care lucrez eu, am vazut destui indivizi cu doctorat, care lucreaza de 30 de ani, si care iti trintesc cite una, de te miri de unde au scos-o. In ciuda anilor de experienta…

  3. alexanderon 20 Dec 2014 at 2:33 PM

    Cu certitudine ca cine are WSET nivel 3 stie cat de cat ce spune in materie de vinuri. Cu certitudine ca nu si-a luat nivelul 3 ca Ponta doctoratul sau ca altii diplomele de som(m)elieri ….pe la Vinexpert am auzit ca au scos pe banda rulanta vreo 100 de bucati som(m)elieri. Oare unde-s baietii astia scosi pe banda rulanta pe fonduri europene? Sa ne recomande si noua o salata de rosii cu vin alb sau o cafea cu vin rosu. 🙂 🙂 🙂

  4. alexanderon 20 Dec 2014 at 2:40 PM

    … 🙂 🙂 🙂 asta-i geniala…..ma uitam acuma pe facebook la un som(m)elier, mandru nevoie mare de trabucul lui Cohiba si cu vreo 2 pahare de vin in fata….oare atunci le evalua? Printre 2 fumuri de trabuc? 🙂 🙂 🙂

  5. cristion 19 Dec 2014 at 10:28 AM

    …Acuma si cu munca asta in “industrie” , ca sunt 10 ,3 sau 100 de ani , poate sa fie degeaba ..dom’ Sommelier .

  6. Bogdan Raulon 19 Dec 2014 at 3:49 PM

    Am citit articolul si nu m a surprins chiar deloc faptul caci in respectiva degustare au fost introduse vinuri cu diferite(foarte)stiluri de vinificare din decenii diferite,cum nu ma mira faptul sa gasesc persoane care jurizeaza concursuri in domeniul ospitalitatii respectivii nefacand parte niciodata din aceasta tagma.Ce mai?,din moment ce un fost conducator de utilaj agricol ajunge Dom’ Presedinte?,sa nu mai vorbim caci “aici e tara hârtiilor”.
    @Sommelier,crede-ma nu conteaza? care sunt anii munciti ci calitatea muncii pe care o prestezi,sa nu mai punem la socoteala calitatea produsului pe care-l reprezinti!!!
    @Dan,nu cred ca chef,ar trebui sa fie scris sef ????.
    Frumos Articol.Felicitari Dane!

  7. George Miteaon 19 Dec 2014 at 4:42 PM

    ‘Na ziua! Dragilor, in calitate de motiv pentru care s-a organizat aceasta degustare (chiar sunt magulit, rosesc un pic), ca sa mi se demonstreze ca acest vin e de rahat si prin consecinta chiar eu, cel caruia i-a placut. Si mi-a placut tare de tot, asa incat privesc cu detasare orice incercare de a fi convins de contrariu.
    Ca e posibil ca o sticla sau alta sa fie defecta sau dintr-un lot mai nereusit, asta n-am de unde sa stiu ca n-am acasa baxuri-baxuri de Tondonia Reserva pe care sa le incerc cand mi se nazare, dar sentimentul de vin mare pe care l-am trait cand am baut sticla (am baut-o, da. pe toata!) nu mi-l poate lua nimeni. Poate nu-i un vin pe placul tuturor, dar nici eu nu-mi doresc sa fiu pe placul tuturor, asa ca nu vad o problema.
    Vinurile alese pentru degustare denota ca totusi Cesar Filip se pricepe la vinuri. Sunt alese pe spranceana ca sa eclipseze un vin mai matur si mai delicat prin natura. Ce ma amaraste e ca toate vinurile astea meritau o soarta mai buna decat sa serveasca drept pluton de executie pentru un altul si singur cam de asta nu ma dau in vant dupa degustari. Una e sa bei vinul pe indelete, alta sa-l pui pe fast forward intre alte 7. Una e sa stai de vorba cu cineva indelung si alta e sa-i spui doar salut, sa dai mana si sa mai saluti alti 5.
    In fine, simt un mix de compasiune si dezgust, atenuat doar de rationala pozitie pe care au luat-o unii din confratii mei in ale vinului.

  8. alexanderon 19 Dec 2014 at 5:11 PM

    Ma bag si eu ca musca-n lapte 🙂
    Am intrat pe pagina lui Parker (mentionez ca sunt Parker-ist) ai am vazut ca vinul respectiv e recomandat a se bea intre 2012 -2030 si are 95 puncte. Daca ai cat de cat memorie olfactiva si ai gustat cat de cat niste vinuri la viata ta, e imposibil sa nu recunosti calitatea/valoarea unui vin, indiferent de celelalte vinuri din degustare.
    Afirm si cred acest lucru, deoarece, saptamana trecuta am facut o degustare in orb cu 3 prieteni (iubitori de vin, nu din industrie) si am avut un Gigondas (100 Parker), Chateuneuf du Pape (94 Parker), Gigondas (locul 2 in Top 100 WS anul trecut), un SuperTuscan (96 Parker), un Malbec/Cabernet (The best in Show in Decanter acum 2 luni) si un Gran Rezerva Carmenere (90 Parker).

    Clasament final? Gigondas-urile pe primele 2 locuri !!!

    Asa ca, nu-i chiar asa cu vinurile dintr-o degustare – valoarea se recunoaste daca ai termen de comparatie.

    Ca daca nu ai termen de comparatie, te apuci sa scrii pe bloguri de Cavele alea absolut lesinate de prin Lidl si sa le dai note de trecere. Am degustat intamplator cu un prieten implicat in industrie, Cavele astea din Lidl in acelasi timp cu un Jane Ventura. Nici o legatura. Cavele alea din Lidl nu trec de 70 puncte pe cand un Ventura, lejer merge peste 85 puncte.
    Mentionez ca n-am nici o treaba nici cu Lidl si nici cu Jane Ventura.

    Acuma ca fiecare e cu “dreptatea” lui in lumea asta subiectiva, e una, dar sa fii fundamentalist, e alta.

  9. George Miteaon 19 Dec 2014 at 7:14 PM

    @alexander, Eu am gustat si cave mai bune, din acelea cu +90 pct Parker sau Penin, inclusiv Jane Ventura, si dupa mine brutul si extrabrutul Arestel sunt ok. Atât de ok, încât beau un brut chiar acum la un mini-revelion unde am recomandat vinurile. Nu vad oameni suparati, dimpotriva, iar cel responsabil de buget pare chiar multumit.

  10. alexanderon 20 Dec 2014 at 12:47 PM

    Sa va fie de bine! Din punctul meu de vedere, tot lesinate sunt.

    Ma uit pe blogul tau si mi-a venit in minte un scriitor, Alex Stefanescu, care avea la un moment dat o rubrica saptamanala unde facea recenzii doar la carti proaste. Ma intrebam la vremea respectiva ce sens are sa citeasca atatea carti proaste (vreo 52/an !!!). La un moment dat s-a plictisit si a renuntat, probabil ca si-a dat seama ca e posibil sa nu mai poata distinge intre valoare si non-valoare, cantonandu-se doar in critica din zona mediocritatii.

    Fara nici o malitiozitate sau dorinta de a te jigni, imi pun aceeasi intrebare:oare ce te face sa recenzezi atatea vinuri proaste cand exista atatea vinuri bune in lumea asta?
    Asta deoarece nu prea sunt dese vinurile pe care sa le punctezi cu peste 90 puncte.

    Apropo – cum poti sa dai puncte si sa-ti antrenezi “olfactivul” daca te duci la targuri (in speta, ultimul Good Wine), fara sa degusti vinuri din alte tari? Imaginea mea despre perspectiva reala asupra vinurilor este a unor cercuri concentrice: cu cat treci intr-un cerc mai mare, cu atata esti mai in masura sa punctezi corect. 🙂

  11. Ciprianon 20 Dec 2014 at 1:32 PM

    @alexander,! Aici sunt viziuni diferite asupra problemei. Eu nu degust puncte, ci vinuri. Am baut destule cu peste 90 pct si n-am ajuns la aceeasi concluzie. Pt ca fiecare are papile diferite. Nu sunt multe vinuri peste 90 de gasit? Din contra, in ultimii ani asist la o inflatie a punctelor in domeniu. Si sa fim seriosi, nu are legatura doar cu o crestere in calitate ci mai ales cu un motiv pur comercial. Eu nu mai cred in mos craciun demult. Cu Lidl nu prea intelege mai nimeni ideea dar nu am chef sa mai repet aici.

  12. alexanderon 20 Dec 2014 at 1:59 PM

    Corect, tocmai spuneam pe o alta postare ca degust vinuri :), punctate de unii sau altii, sau nepunctate.

    Ma refeream strict la blogul respectiv unde nu prea am vazut punctaje peste 90 pcte.

    Pe de alta parte, la cate vinuri bune sunt in lume , nu ti-ar ajunge 10 vieti sa le gusti pe toate. De aici si nevoia de ierarhizare, relativa, evident.

  13. George Miteaon 20 Dec 2014 at 2:44 PM

    @alexander, ce sa zic, sunt alte bloguri care scriu numai despre vinuri extraordinare, cum ar trebui sa fie un +90, asa ca ai de unde alege. Pe de alta parte, fiecare bea ce î?i permite. Eu cump?r vinuri în speran?a c? vor fi bune sau foarte bune. Nu se întâmpl? asa întotdeauna, asta e. Apoi nu toat? lumea are 50,100,200 lei pentru un vin extraordinar. Oamenii normali tind sa guste vinuri normale. Ei nu au dreptul sa fie informa?i? Pentru aceste vinuri nu exista rating? Un vin de 82 pct e cumva de nebaut sau inexpresiv? Eu nu cred ca asa stau lucrurile. Iar de GoodWine – ul recent, î?i mul?umesc ca ma cite?ti cu aten?ie. Insa nu întotdeauna timpul îmi permite sa gust foarte multe vinuri. Dar am gustat destule importuri la alte edi?ii. Oferta de informa?ie este vasta oricum. Dac? cineva a?teapt? ca blogul meu sa fie un factotum al vinului, ma tem ca va pleca dezam?git. Iar dac? ai acces la atâtea vinuri extraordinare poate n-ar fi o idee rea s?-?i împ?rt??e?ti impresiile. Dac? n-ai unde, le pot g?zdui eu. Toate bune!

  14. alexanderon 20 Dec 2014 at 3:17 PM

    @George, este evident ca acea de-gustare a fost o exceptie…sincer, mi-ar place sa-mi permit sa beau doar vinuri de genul respectiv. In general, gasesc vinuri intre 30 si 50 de lei care-mi satisfac pretentiile. La fel de evident este ca am adus in discutie acea de-gustare pentru a o putea compara cu “executia publica” de care se vorbeste aici. Surprinderea mea este ca oamenii n-au recunoscut valoarea respectivului vin. O sa-l gust si eu in urmatoarea perioada si atunci ma voi putea pronunta.

    Iti multumesc sincer pentru oferta de gazduire pe blogul tau. De multe ori m-am gandit sa fac acest pas de a incepe un blog unde sa-mi impartasesc aventurile din lumea vinului (si har Domnului ca am avut multe. Dar chiar multe). Stii de ce nu am facut-o si nu o fac? Pentru ca nu m-am simtit sufficient de pregatit sa-mi asum treaba asta. Eu in raport cu mine, evident 🙂 Dar, cand vad pleiada autohtona de “punctatori” din cercul cel mai mic cu putinta, uneori chiar ca ma revolt. Nu ma refer la tine.

    Raman la parerea mea referitoare la cercurile concentrice. L-as intreba pe Dan unde se vede acum, din punct de vedere al intelegerii vinului raportat la intelegerea pe care o avea inainte de a ajunge la nivelul 3 WSET? Cat a contat pentru el aceasta experienta?

    Apropo de malitiozitate: este evidenta din partea ta in postarea care ma priveste. M-am referit in postarile mele la fapte si nu la persoane si am postat doar acolo unde am crezut ca exista sansa unui dialog care sa duca la un progress in intelegerea vinului.

    Si de final, apropo de relativism:
    – am avut sansa sa particip la o masa unde o proaspata MW isi sarbatorea titlul proaspat obtinut. O serveste cineva cu un vin si o roaga sa-si spuna parerea – ea il gusta si-si exprima admiratia pentru acel Carignan. Era un Cabernet 🙂 ….se-ntampla si la case mari 🙂 🙂 🙂 nu doar la Berbecutio cu Stirbey 🙂

  15. George Miteaon 20 Dec 2014 at 3:28 PM

    @alexander, n-am avut inten?ia sa fiu mali?ios mai sus. Pot fi ironic îns?, uneori. Oricum oferta e ferma ?i lipsita de malitie. Apropos de Tondonia, ultima oara când am fost în Spania se g?seau în Eroski ?i Carrefour. Dac? nu- Decantalo.com! Te a?tept cu impresii

  16. alexanderon 20 Dec 2014 at 3:49 PM

    Eh, acuma…in contextul dat, diferenta dintre malitiozitate si ironie e nesemnificativa . Dar asta e, fiecare cu abordarea lui.

    Inca o data multumesc pentru oferta dar, dupa cum spuneam mai sus, not yet. Mai vedem in viitor ce si cum.

    Cu certitudine ca o sa-l caut si cu certitudine ca o sa-l si gasesc. Pe vinul mult dezbatut. Si o sa-l de-gust in comparatie cu alte 2,3 vinuri apropiate (ca stil, an, terroir,etc). Si cu certitudine ca o sa-mi spun parerea. De preferinta pe acest blog deoarece nu doresc sa intru in polemica pe care o ai cu cel caruia nu i-a placut vinul. Dupa cum spuneam, mi se pare jalnic sa atacam persoane si nu fapte. Ca refuz sa cred ca ar exista Pont-isti pe-aici 🙂

  17. George Miteaon 20 Dec 2014 at 4:15 PM

    @alexander, fair enough! Î?i doresc o vacanta pl?cut? ?i cat mai multe vinuri uimitoare în Spania!

  18. alexanderon 12 Jan 2015 at 3:10 PM

    Am degustat vinul mult dezbatut impreuna cu un Lan Rezerva, Beronia Rezerva si Coto de Imaz Rezerva. Toate cam pe acelasi nivel de pret, cca 20 Euro. Degustare in orb, 4 oameni apropiati de vin. Tondonia era 2002. Din pacate nu s-a putut bea: oxidat, culoare orange, fara consistenta, un dezastru absolut. Am dezvelit ulterior sticlele si am tot analizat Tondonia, dar efectiv eu nu am inteles ce-i cu vinul asta. Ca-i stil vechi, OK, dar culoarea era orange clar si mirosul si gustul 100% de oxidat. Ceva nu-i in regula cu anii vechi la vinul asta. Chiar am devenit curios si in Martie o sa am ocazia sa aprofundez putin problema. Asta e.

  19. alexanderon 20 Dec 2014 at 4:00 PM

    Apropo….JB-ul face 89 de puncte 🙂 🙂 🙂

    Sarbatori fericite la toata lumea si vinuri bune!

  20. Razvanon 19 Dec 2014 at 9:51 PM

    Dane, daca-as fi eu Sommelier, te-ai linge tu pe bot de poze pe FB cu Tata! :)))

  21. Stefan Ton 19 Dec 2014 at 11:54 PM

    Salutare domnilor.

    Ca sa ma bag si eu in discutie, (ca in seama am fost deja bagat) ar trebui sa precizez ca monsieur sommelier nu este subsemnatul, care nu prea are timp de carcotit despre degustarile altora si mai mult se plimba prin tara(dupa cum se vede pe FB :D)

    Daca Bogdan Raul este cel adevarat, tin sa-i amintesc cine l-a primit cu prietenie si caldura, chiar daca nu ne cunosteam deloc, cand a venit in vizita prin Toscana. De cand si-a facut roll-up cu propia imagine, a cam uitat de unde a plecat si cine l-a indrumat pe cand era un tinerel ce degusta vinul de buturuga decantat…mno tipicisme de la noi.

    Dan, daca ne-am contrazis pe tema “brett” inseamna ca avem scoli si opinii diferite. Asta de obicei aduce calitate in orice domeniu de activitate. La vinuri cu siguranta mai este mult de munca dar consider ca directia este cea potrivita. “Tirul” se poate ajusta si pe parcurs.

    Rosesc si eu din varful urechilor cand se scrie despre mine pe blogurile de specialitate si chiar m-am emotionat nitel…dar a trecut.

    Sa ne auzim cu bine dupa sarbatori.

  22. Bogdan Raulon 20 Dec 2014 at 10:02 AM

    Salutare tuturor,
    Da,este Bogdan Raul pe care zici ca “l-ai primit cu caldura in Toscana”.Cu siguranta nu am ramas îndatorat si a fost o placere sa cunosc acel Stefan.In fine raportat decantarii vinului de buturuga se poate ca din Greselile tineretii sa învatam multe.Stefan,faptul ca mi-am exprimat si eu opinia despre ceea ce se întâmpla “in industrie”(sa-l citez pe Dan),am facut-o deoarece sunt avizat sa o fac,as fi mai încântat sa întâlnesc persoane de genul lui Dan,realiste,decât personaje care încearca manipulare…………….
    Sarbatori Fericite!

  23. Bogdan Raulon 20 Dec 2014 at 10:09 AM

    @Stefan T

    Daca erai realist,citeai articolul si nu încercai sa te eschivezi aducând in discutie “periplul tau prin tara..etc.”
    Pacat

  24. cristimateon 20 Dec 2014 at 11:49 AM

    vad ca va bateti in public 😀

    unde a avut minunata degustare si cum facem sa fim invitati si noi, neavizatii :D?

    si pe bani, ca nu e chiar asa o mare problema sa contribui 🙂 uneori

    ref lidl; eu am inceput sa-i respect – au uneori vinuri bune la bani f buni, iar rioja a devenit unul din vinurile mele preferate

  25. Timofti Stefanon 20 Dec 2014 at 2:28 PM

    Baieti nu stiu cine sunt personajele in chestiune dar pe langa sacrificiul porcusorului din gospodarie m-am “sacrificat” sa nu rad de comentariile voastre… Dan sunt prin colinele Iasului si poate ma intorc pe la Mamaia de revelion si prin Bucuresti de Boboteaza … sa nu lungim prea mult discutia ca este deplasata … sa aveti vinuri bune dragilor ! :))

  26. alexanderon 12 Jan 2015 at 9:29 PM

    OK, spune-mi care sint concluziile tale dupa ce-l deschizi.