Aug 05 2013
Despre vinul romanesc in 10 intrebari cu dna Mihaela Tyrel de Poix (Partea III)
Astazi va prezint ultima parte a interviului cu D-na Mihaela de Poix, director general SERVE, cu informatii interesante privind preturile vinurilor romanesti, participarea la targurile internationale de vin si proiectele SERVE pentru viitor. Primele doua parti le gasiti aici si aici.
7. Stiu ca regretatul Conte Guy Tyrel de Poix era deosebit de atent la calitatea vinurilor SERVE si mai ales la corectitudinea preturilor la care acestea sunt oferite consumatorilor. Ce parere aveti de nivelul actual al preturilor vinurilor romanesti si care este abordarea SERVE in aceasta directie?
- Asa este, sotul meu a fost intotdeauna mai mult decat atent cu raportul calitate / pret al vinurilor noastre iar eu i-am asimilat filosofia in cei 18 ani cat am cladit impreuna aceasta afacere. In ceea ce priveste vinurile Romanesti trebuie sa recunosc ca exista distorsiuni. O politica de preturi este insa greu de elaborat intr-o piata care la randul ei nu este matura (inca). Atata timp cat consumatorul va alege vinul dupa pret (si aici ma refer la vinurile din toate categoriile dar mai ales la cele premium si peste) putem oare acuza producatorii ca profita (in sensul bun al cuvantului) si isi plaseaza produsele in acele categorii?
- In ceea ce ne priveste, ne raportam la preturile Europene pentru vinuri de calitati similare si vom continua sa ne orientam politica de pret in acest fel. Cele doua game ale noastre, „Vinul cavalerului” si „Terra Romana” au fost gandite astfel incat:
1. Vinul Cavalerului = accesibil clasei de mijloc oferind o calitate foarte buna consumatorului pentru un pret corect
2. Terra Romana se adreseaza unei categorii premium de consumatori. Intreaga gama este coerenta ca nivel de calitate iar preturile au fost concepute astfel incat sa reziste competitiei locale si externe, dovada este faptul ca suntem adesea in rupturi de stoc pe o buna parte din produse si ca pentru export lucram pe baza de pre-alocari. Consumatorul de Terra Romana deja nu mai alege pretul, el / ea are criterii de selectie sofisticate, este o persoana cu o educatie aleasa si care „connaît son vin” cum se spune. Nu va fi descurajat(a) daca vinul favorit, Terra Romana, nu este cel mai scump de pe meniu.
8. Ati participat la ultimele doua targuri internationale de vin, Prowein si Vinexpo. Considerati satisfacatoare organizarea de catre autoritatile romane a acestor participari? Cum credeti ca se poate maximiza impactul acestor actiuni in viitor?
- Pana anul acesta a fost corecta, cu loc de mai bine, dar s-a putut numi organizare. Din pacate framantarile politice s-au reflectat pana in acest domeniu, astfel incat targurile au ajuns sa fie „organizate” in ultimul moment (licitatiile pentru amenajare au fost organizate cu 30, maxim 45 de zile inainte). De aici amplasarea necorespunzatoare a spatiilor (mai ales la PROWEIN) lipsa dotarilor (mai ales la VINEXPO). Sunt multe de criticat, dar vina ne apartine si noua, producatorilor: obisnuiti ca totul sa decurga ca in ultimii 5 ani, nu am sesizat suficient de repede momentul in care au aparut disfunctiile la nivelul ministerului, nu am revazut caietul de sarcini pentru targuri in sensul de a il face suficient de clar pentru oricine ar castiga licitatia pentru amenajare stand; mai este si la noi loc de mai bine.
9. Sunteti printre putinii producatori care au infiintat si incurajat un club al consumatorilor de vin (Clubul Cavalerilor) pe care il sprijiniti si promovati in mod activ prin evenimente dedicate, preturi speciale si vinuri destinate exclusiv membrilor, etc Cat de bine a prins acest demers la consumatorii romani si cat de mult va ajuta Clubul in promovarea si vanzarea vinurilor proprii?
- Este greu de cuantificat cat ne ajuta dar este in mod cert o vitrina si un mod de a comunica direct cu clientii nostri si cu amatorii de vin in general. Este o activitate cu „bataie lunga”, am inceput-o din toamna lui 2009 si o dezvoltam continuu, mai ales ca reprezinta intru totul esenta filosofiei noastre. Ideea a prins destul de bine, avem un numar considerabil de membri, scopul a fost insa de la inceput acela de a transmite clientilor nostri ca ne intereseaza opinia lor, ca dorim sa ii acompaniem, sa le fim alaturi, in descoperirea acestei minunate lumi a vinurilor.
10. Care sunt proiectele D-voastra pentru viitor si ce surprize pregatiti pasionatilor de vinuri SERVE?
- Printre proiectele noastre este aceala ca ne dorim sa creem, impreuna cu vecinii si colegii nostri din industria vinurilor, un turism viticol de calitate in zona Dealu Mare care este astazi zona viticola cea mai diversa si cu cel mai mare numar de crame. Amenajarea noului spatiu de degustare care a inceput sa functioneze din toamna anului trecut si care este deosebit de apreciat de toti vizitatorii nostri ne va permite sa dezvoltam aceasta activitate.
- Avem si produse noi (dintre care unul la care aproape ca ne-ai stricat surpriza), dar cum eu sunt fan surprize, imi rezerv placerea de a le dezvalui la momentul oportun.