Nov 10 2011

Despre preturi si pretentii: pledoarie pentru realism…

Published by under Diverse

 

Ce sa zic…e o intrebare care ma bantuie existential de ceva vreme cu privire la situatia actuala si de viitor a pietei de vin autohtone. Nu am avut timp sa ii dau „glas”, probabil si dintr-o dorinta anxioasa de a nu strica „corola de minuni a lumii„. Dar au mai adus-o in discutie si alti colegi de breasla, deci nu as fi primul si cred (sper), nici ultimul.

In ultimii ani au aparut o serie de producatori mici (medii) de calitate (nu individualizez si nu am pe nimeni in special in minte) al caror scop initial a fost sa ofere exact asta: calitatea care lipsea publicului autohton in ceea ce priveste vinul. Acum nu stiu daca atunci cand au pornit la drum au luat in considerare si aspectul pretului, dar chiar daca a fost asa, undeva pe parcurs acesta s-a pierdut. S-a pierdut probabil si datorita unei cereri care s-a format pe parcurs, reprezentata de consumatori de vin „exigenti” care vor sa se diferentieze prin ceea ce beau de vinul comercializat in supermaket-uri. Problema este ca marea majoritate a respectivilor nu au in spate un bagaj de cunostinte si o istorie de consum care sa ii ajute sa isi delimiteze clar stilul de vin pe care doresc sa il consume, singura idee de la care pornesc fiind delimitarea de “ceilalti”, sentimentul de “special”, de “aparte”. Si de aici producatorii autohtoni plecati pe drumul anevoios si plin de urcusuri al calitatii, au identificat o nisa excelenta, ca un fel de poteca laterala, mai batatorita si cu peisaje mai frumoase decat drumul principal: un segment de consumatori (care se numeste la noi, pompos, segmentul “premium”) dispusi sa plateasca pentru un produs despre care nu au aproape nici o idee despre cum ar trebui sa arate. Si cand se intampla asta, producatorul are un teren ideal de dezvoltare putand juca un dublu rol: acela de a produce vinul si de a “dirija” sau educa preferintele propriei clientele, ale pietei. Un fel de eu centrez, eu dau cu capul…

 

Se ajunge astfel la o situatie in care sa avem vinuri pe care pietele externe, mature si cu putere de cumparare net superioara le considera prea scumpe (sic!), dar care sunt perfect marketabile la intern. Producatorii insisi recunosc chestia aceasta, atat declarativ, cat si prin politica de preturi diferentiata practicata pentru export si pentru intern (vezi celebrul caz Solo Quinta si nu numai). Nisa de piata de care am vorbit mai sus este deja din ce in ce mai disputata, fiecare din producatorii autohtoni, mici, mari mjilocii, sau giganti repezindu-se cu mai mult sau mai putin elan si PR sa lanseze game si subgame premium sau vinuri de autor. Majoritatea se bazeaza pe reteta “clasica” a baricului plus drojdii selectionate, care in afara e demult “fumata’ dar care pentru publicul de mai sus reprezinta noul standard: vinul baricat, cu drojdii care sa dea cat mai multa aroma si sa faca vinul cat mai diferit, deosebit, trendy fata de “restul”.

Nu contest aici priceperea si cunostintele in materie ale oenologilor si oricum nu sunt eu cel mai in masura sa o faca. Visul oricarui creator este sa faca un vin de semnatura proprie, special, care sa ii reprezinte filozofia proprie asupra artei vinificarii precum si pasiunea pe care o depune. Si la noi in invatamant toata lumea vrea sa scrie cartea vietii si sa dea sistemul peste cap cu teorii noii si extraordinare (si eventual sa faca si avere de pe urma lor), dar nu trebuie pierdut din vedere ca studentii invata din cursuri, redactate corecte, explicite, pe intelesul tuturor si foarte important, accesibile.

Asadar, ce este mult strica si derapajele in extreme nu prevestesc nimic bun …Ceea ce contest este un trend de marketing care a impins aberant de sus pentru piata romaneasca preturile unor vinuri care in afara s-ar inscrie in main-stream, si asta doar pe considerentul omniprezent in industria autohtona si incarcat de tente manelist-snobiste: “domne’ daca se vinde”.

Totusi industria romaneasca de vin nu are maturitatea si dezvoltarea nici macar a celor din  New World, asa ca haideti sa nu “omoram” copilul din fasa doar pe considerentul ca cineva cumpara produsul la orice pret. Putin efort in sensul unor vinuri corecte ca pret si sub aspectul calitatii, cred ca vor ajuta industria sa creasca si sa se dezvolte mult mai sanatos decat mica vanare de vant a profitului autohton si plafonarea in plan mioritic.

Nu trebuie bagati toti producatorii in aceeasi oala, dar trendul principal din ultima vreme cam acesta este…dupa parererea mea. Multi imi vor spune: “E bine si asa”, dar personal am impresia ca am sarit deja niste etape de evolutie si incercam sa ne situam pe niste paliere destul de inalte, cu o fundatie destul de subreda sub aspectul raportului dintre traditie si pretentiile afisate.

 

Desi avem “povesti” frumoase si PR profesionist pentru majoritatea vinurilor de top, care fac trimitere la traditie, istorie, experienta, regi, boieri, conace, perioade interbelice, etc. sa nu uitam ca “leopardul din spatele gardului” are cam 15 ani de experienta…in cele mai bune cazuri. Si paradoxal acele cazuri fericite care se pot lauda cu cei 15 ani de experienta sunt intrucatva mai retinuti sa arunce vinuri si preturi pe piata, cred ca tocmai datorita acestui fapt.

Mai exista o vorba clasica in mediul academic: “cu cat citesti mai mult, cu atat iti dai seama cat de ignorant esti”. Cred ca si la vin este valabil acelasi lucru. Haideti sa mai citim (producem) cativa ani si sa vorbim mai incolo…

 

46 responses so far

 

Nov 08 2011

Merlot Segarcea Elite 2008 si o curiozitate colegiala transatlantica

 

Cu vinurile celor de la Segarcea m-am mai intalnit si in trecut, una dintre intalniri, am descris-o chiar aici. Si apoi in alte ocazii, in general, nu m-au dezamagit. Pana acum. De fapt nu este chiar o dezamagire, mai degraba un caz simplu in care asteptarile consumatorului au fost prea mari fata de calitatea propriu-zisa a produsului, toata experienta degenerand intr-un esec cu iz de nostalgie si idealuri neimplinite. Si asta poate sa vina din doua directii diferite, ori asteptari mele au fost nejustificat de mari, ori…In fine.

Merlot-ul este in general un soi destul de versatil cu care un oenolog se poate “juca” intr-un palier decent de abordari. Nu pot spune ca imi place un anumit gen, doar ca, in general, la un Merlot ma astept sa gasesc un echlibru intre componentele vinului, o catifelare specifica si o rotunjime la care nu m-as astepta de la un Cabernet Sauvignon, de exemplu. Cazul de fata nu pacatuieste insa la acest capitol, nepuntandu-l numi chiar dezechilibrat (desi alcoolul tinde sa cam sara din schema si “sa dea foc palatului”, pe final). In schimb exista cateva cuvinte care l-ar caracteriza mai bine: fad, fara personalitate, sters…Poate ca Prestige-ul o fi mai reusit. Deci:

Culoare: Rosu inchis-violet, cu tente cerneloase, putin sters

Nas: greu, inchis, cu tente prafuite de paine arsa si ierburi uscate, ceva gemuri de visine si prune in fundal

Gust: un atac plat, cu note dulcege date probabil de alcool, care este urmat  de un corp apos, straveziu si lung. Ceva note de cirese amare, gem de prune, dominate insa de arome inchise, bacoviene, de cutie de lemn, piele si ceva condimente (cuisoare, ienibahar). Echilibrul nu prea exista, « naratiunea » trecand scurt de la expozitiunea dulceaga, de demisec la desfasurarea actiuni, fara corp si incheind direct cu sfarsitul prafuit si alcoolizat. Cred ca ati observat exact ce ii lipseste acestui vin:  punctul culminant.

Oricat m-am incapatanat sa il plimb in pahar nu a parut sa se deschida, decat prin aparitia unor note de ciocolata neagra ( din aceea amaruie cu peste 85% cacao) si parca ceva scortisoara.

Acum nu stiu ce sa zic, probabil ca trebuia aerat mai mult timp, desi la un vin in jur de 25 lei in magazine nu prea vad rostul. Si nu vad spre ce ar fi putut sa evolueze tinand cont de corpul lung si lipsit de consistenta.

 

Exista totusi ceva interesant la acest vin. Si atunci cand nu gasesti acest “ceva” in licoarea din pahar poti cauta pe internet. Si sigur ai sa gasesti. Un can-can, ceva…

Rezultatul cautarilor mele este un review filmat, postat de James “The Wine Guy” Melendez in care i se acorda un punctaj de 9.2/10, adica 92p dupa sistemul Parker (!?!?!). Acum exista doua posibilitati: ori sticla trimisa de producator (autorul review-ului chiar specifica ca a fost trimisa special din Romania pentru degustare si afirma ca “atunci cand va fi importata in USA (?!?) va avea o eticheta mai lunga, in limba engleza”) este din “butoiul cel mic”  ori autorul review-ului vede altfel Merlot-ul, ori….etc. (L.E. : Sticla in cauza se pare ca e din gama superioara a celor de la Segarcea , adica Prestige. Asta ar fi o explicatie…)  In plus, omul stie si de clasificarea noastra cu DOC si se arata incantat de ea, chiar incearca si o pronuntie autohtona, plus prezinta timbrul de origine rotund, deci “research”-ul personajului in cauza este temeinic, dar demn de cauze mai bune. Ne povesteste si de “King Carl” si legatura cu vinul  de fata, deci tot tacamul…

Oricum interesant ca pe blogul lui mai apare un film in care explica cum e cu vinurile din Romania, din spatele a doua sticle de la Senator (un Monser si Private Collection Alb) si a uneia de la Segarcea. Mai ca imi vine sa ii dau mail sa il intreb daca le-a dat si lor peste 9 puncte. Deci pana la urma intrebarea este: a descoperit James the Wine Guy vinurile romanesti sau cativa producatori romani l-au descoperit pe James the Wine Guy???

 

 

L.E. Monser era Feteasca Neagra, 9 puncte (a.k.a. 90 p Parker))…si daca vreti sa vedeti o prezentare documentata cu pliante a celor de la Senator, puteti urmari filmul. Ceea ce este cu adevarat interesant, trecand de scorul de mai sus (!?!?), este cum descrie Feteasca Neagra. Iar incheierea este de asemenea la inaltime: “Noroc and Salut”..:?!?! Cred ca cineva a uitat sa ii spuna ca la noi “Salut” nu insemna “Sanatate”….

 

 

Plus review-ul pentru Private Collection White de la Senator (tot 9.0 p)….no comment.

Este de apreciat totusi  interesul (mai mult sau mai putin interesat) despre soiurile romanesti autohtone si documentarea aferenta… Si inca o curiozitate: ce s-o fi intamplat cu etichetele celor de la Senator pe parcursul transportului pana in US? Imi e greu sa cred ca asa au plecat din tara…

 

 

 

 

 

12 responses so far

 

Nov 03 2011

Vintest 2011 – Take two: Vinurile

 

Asadar dupa povestea cu organizarea sa trec la vinurile incercate la Vintest 2011. Opiniile de mai jos sunt reculese din carnetelul de notite si stau sub semnul degustarilor de targ: adica pe fuga, in aglomeratie si la gramada, factori care defavorizeaza anumite vinuri (si favorizeaza altele). Deci impresiile de mai jos trebuiesc luate ca atare.  Asadar, in ordine aleatoare: Citeste in continuare »

16 responses so far

 

« Prev - Next »