Oct 07 2011

Piatra de pe inima: Revista Vinul.ro, Nr. 42

Published by under Diverse

 

 

In urma periplului de sambata de care am inceput sa scriu aici si am ramas dator cu inca doua posturi (pe care din motive tehnice si logistice nu am apucat sa le insir pe ecran), mi-am insusit (fara contraprestatie financiara) ultimul numar din revista de mai sus. Numarul 42.

Si cum am vazut un post la George pe blog cu « revista presei » privitoare la numarul de mai sus, m-a incercat brusc un sentiment de culpa autoindusa  (in urma caruia m-am “confesat” colegului, afland ulterior ca nu am fost chiar singurul care a intrat in circumstantele respective in posesia revistei). De aceea  m-am gandit ca ar fi de bun simt sa ma revansez si sa impartasesc si cu voi cateva idei desprinse din citirea revistei. Citeste in continuare »

No responses yet

 

Oct 03 2011

Cramele Rotenberg – prezentul care ne-a fost interzis

Published by under Altele,Diverse,Rotenberg

 

Sambata, profitand de vremea cat de cat prietenoasa (poate chiar prea prietenoasa pentru inceputul lui octombrie), dar mai ales de invitatiile lansate mai mult sau mai putin oficial pe diverse medii de comunicare de catre organizatori, am facut un mic tur la cramele din zona Ceptura (si adiacenta). A fost un fel de “ziua portilor dechise”. Acesta a semanat mai mult cu o degustare atat pe verticala din punct de vedere al industriei vinului, cat si pe orizontala daca privim din perspectiva filozofiei de abordare fiecarui producator. Cei trei producatori sunt, in ordinea cronologica a desfasurarii periplului: Cramele Rotenberg, S.E.R.V.E. si Lacerta.

Judecand la rece a doua zi si chinuindu-ma cum sa descriu ziua de sambata, am ajuns intr-un final la concluzia ca imi este aproape imposibil sa scriu despre toti trei in acelasi post. Asemanarile si deosebirile sunt in acelasi timp evidente si subtile, iar firul logic s-ar pierde cu siguranta intr-o incercare de sintetizare care ar degenera intr-o naratiune prolixa si incoerenta ce poate arunca umbre de indoiala asupra starii bahice a autorului de la momentul respectiv; nejustificate de altfel de realitate.

De aceea imi va fi mult mai usor sa impart experienta de sambata in trei posturi succesive, facand astfel dreptate atat celor trei producatori, cat si capacitatii mele de sinteza si concentrare. Cu atat mai mult cu cat in acest domeniu nu se lucreaza doar cu date clare, fixe, cuantificabile, ci mai debraga cu experiente, sentimente si trairi.

Ce trebuia insa sa spun de la inceput este ca in ciuda diferentelor de abordare si perspectiva a celor trei producatori, un lucru este comun tuturor: calitatea vinurilor pe care le produc. Desi la nivelul fiecarui portofoliu se simt viziuni diferite de abordare oenologica si de business, toate vinurile pe care le-am incercat sambata s-au prezentat foarte de bine, lucru care imi da sperante vis-a-vis de viitorul viticulturii autohtone. Plus ca imi confirma o axioma mai veche, verificata si in alte domenii: sunt mai multe drumuri care duc catre calitate, iar “desenarea” unei harti a acestora reprezinta un efort si o viziune personala, proprii fiecarui producator.

 

 

Asadar in jurul orelor 11 am poposit insotit de “my better half” la poarta Cramei Rotenberg (este chiar o poarta, cum am si eu la tara si cum vedeti in zonele de munte: cu gard fara goluri si cu uluci de 2,5 m). Providenta a facut sa ne intalnim cu Nicusor Cazan aflat pe acelasi “traseu” de vizitare impreuna cu un grup de prieteni, asa ca ne-am hotarat ad-hoc sa ne tinem companie in continuare.

A urmat o vizitare a cramei din partea D-lui Rotenberg, cu descrierea “procesului tehnologic” si a istoricului cramei. Proces tehnologic este mult spus pentru ca aici abordarea este cea clasica, cat mai apropiata de traditional, axata parca pe filozofia miilor de mici producatori din Burgundia care se lasa an de an condusi de terroir in manufacturarea vinurilor. Exact acesta este sentimentul, ca ai de a face cu o manufactura, calitatea vinurilor rezultate stand chiar in nota aparte specifica fiecarui an, fiecarei game, a fiecarei interpretari a autorului, asa cum autenticitatea unui produs hand-made sta exact in micile detalii si imperfectiuni ale mintii si mainilor creatorului.

Aceste detalii dau caracterul aparte, personal vinurilor produse de Dl. Rotenberg. Am avut un sentiment puternic ca aceste vinuri nu sunt produse de Cramele Rotenberg, ci de omul Rotenberg, care le imprumuta si le confera personalitate. Terroir-ul este mai mult decat o suma de caracteristici locale si conjuncturi temporale, acestea au nevoie si de cineva care sa le dea viata, sa le exprime intr-un produs final care trebuie sa mentina un echilibru delicat intre personalitatea locului si a autorului.

Cam acesta ar fi sentimentul pe care mi l-au lasat Dl. Rotenberg si vinurile sale. Si apoi a urmat un sentiment de tristete si melancolie, ca un postgust amar: mi-am dat seama ca asta lipseste vinului romanesc: producatorii micii de calitate, oamenii pasionati si cu viziune, care sa incerce permanent sa inteleaga si sa “cultive” terroir-ul.

Am recitit inainte sa ma apuc sa scriu cele de mai sus un comentariu propriu la un post al lui George in care spuneam ca Rotenberg este un pesonaj “aparte” in lumea producatorilor de vin de la noi. De fapt m-am inselat, Rotenberg este “veriga lipsa” in istoria vinului de la noi, un fel de: “cum ar fi fost daca” circumstantele istorice si politice ar fi fost altele. Am fi avut crame cu istorie si istoric, am fi avut calitate, am fi avut reputatie internationala. Am fi avut povesti si terroir pentru vinurile noastre in loc de mastodonti industriali cu mii de hectare cultivate al caror unic scop era cantitatea obtinuta si indeplinirea planului la hectar, care nu reusesc nici acum sa iasa din paradigma acelor timpuri.

De aceea spun ca ma incearca si acum, cand scriu, un sentiment de melancolie, pentru ca la Cramele Rotenberg am avut o viziune, o frantura a unui prezent alternativ pe care sunt sigur ca l-as fi indragit;  un prezent cu sute de producatori mici, legati organic de viile pe care le cultiva, cu povesti de istorisit si istorii de descoperit. Un fel de mini-Bourgogne autohtona.

Si peste impresiile de mai sus, vin vinurile: parfumate, lungi, delicate, personale, surprinzatoare numai bune de povestit si imaginat ore intregi alaturi  de ele scenarii si universuri potentiale. George le-a descris foarte bine aici si pentru ca nu ma pot abtine, eu doar o sa adaug cateva note de degustare despre cele pe care le-am incercat:

Emeritus 2008:  Un vin echilibrat, sobru, bine integrat, un melanj placut de visine (dulceata), cafea, vanilie, scortisoara si violete.

Notorius 2007: Am fost lamurit ca denumirea vine din engleza de la adjectivul asociat in general infractorilor: “Notorious criminal”, un fel de “binecunoscutul infractor”. Logica denumirii a fost data de caracterul puternic, salbatic, pe care vinul il etala. Vorbesc la trecut pentru ca anii de “detentie”(in baric si sticla) i-au facut bine, l-au “reabilitat pentru societate”, facandu-l mai prietenos si agreabil. Aerarea il aduce si mai aproape de cotidianul implicit, fara sa ii rapeasca insa gena rebela, antisociala.

Nas de condimente, in care se observa baricarea in stejar romanesc ars dupa preferintele personale ale proprietarului cramei, cu piper, menta anason, piele si cu fructele de padure in planul doi. Pe palat este inca puternic, dar mai echilibrat si mai complex decat la “nastere”, taninii aproape integrati, cu arome de vanilie, cirese amare, afine, piele si ciocolata neagra. Cred ca daca mai sta putin o sa fie “just right”.

Si ca un “marketing insight”, in urma unui sondaj ad-hoc se pare ca place destul de mult partii feminine a celor care l-au incercat, fapt confirmat istoric si de proprietar. Cred ca functioneaza si aici principiul clasic al atractiei catre baiatul rau (bad guy), in ciuda afinitatilor declarate verbal pentru cel bun (good guy).

Primus 2008:  O reeditare a Merlot-ului 2006 care a castigat argintul la Mondial du Merlot in 2010. Sunt folositi strugurii de pe acelasi plai (Valea Oancei), iar despre el a scris de curand si George aici. Pentru mine a fost un exemplu de eleganta, catifelare si sobrietate. Cuvantul de ordine este senzatia de catifea; unul dintre cele mai rotunde Merlot-uri cu care am avut de a face. Un echilibru de remarcat, cu o aciditate foarte buna, note de visine, prune, condiment (exact cat trebuie pentru a nu iesi din registrul general)  si un alcool care ii confera un corp mediu si un postgust lung si cald, de dulceata groasa de visine  alaturi de o nota finala interesanta, de croissant cu unt (un fel de “buttery toast”, cum ar spune englezii). Este altceva decat ce am incercat eu pana acum de la Rotenberg si in acelasi timp o dezvotare fericita catre un vin matur, serios si mai complicat in exprimare. Un vin de stat la povesti.

 

Nu pot sa inchei fara sa remarc efortul de constructie a conacului si a atmosferei, cu unicul scop de a respecta “patina”, povestea istorica, precum si interpretarile metaforice ale unor obiecte traditionale din gospodaria taraneasca, aurite cu maestrie si plasate ici-colo, insufland o atmosfera post-modernista asumata la nivel declarativ de catre D-ul Rotenberg.

Cam asta ar fi Crama Rotenberg privita prin ochii mei. M-am abtinut de la detalii tehnice, cu privire la tipul de crama (este gravitationala pe 2 nivele), dotari si procese tehnologice, pentru ca nu mi s-a parut ca isi au rostul in context. Brandul Rotenberg este, dupa parerea mea, demersul unui artizan care interpreteaza terroir-ul intr-o maniera intima, apropiata de  caracteristicile acestuia, pentru a obtine vinuri cu personalitati diferite, a caror variabilitate atat intre ani cat si intre game confera farmec si personalitate fiecaruia.

Exemplul oferit de Dl. Rotenberg,  replicat de mii de ori la nivelul intregii tari, ar fi putut sa fie o parte importanta a prezentului in materie de cultura a vinului in Romania. Istoria a decis insa sa ni-l interzica,  punand in loc un mare gol,  extrem de dificil de umplut…daca nu chiar imposibil.

 

9 responses so far

 

Oct 01 2011

O scurta trecere in revista a unor vinuri americane

 

Am ramas dator in urma ultimului post cu trecerea in revista a vinurilor pe care am avut ocazia sa le incerc. Pe scurt, au fost vinuri de la Robert Mondavi, Kendall Jackson, Beringer , Gallo reprezentate la eveniment de importatorii/distributorii din Romania: Cramele RecasLerida, Cramele Oprisor (Carl Reh) si Heinrig Distribution. Sper sa fi enumerat in ordinea corecta. Toate (vinurile) sunt de pe West Coast (Sonoma, Lodi, etc.), deci cu niveluri destul de ridicate de alcool, per ansamblu, destul de bine integrate.

Am sa incerc sa fiu succint (in mediul meu profesional asta inseamna cam doua pagini) si am sa incep cu cele doua vinuri care mi-au placut cel mai mult, nu neaparat intr-o anumita ordine:

 

Rancho Zabaco Zinfandel Heritage 2008, un vin serios, chiar foarte serios pentru un Zinfandel, intens aromat. Initial mi s-a parut ca ar fi un demisec, iar aromele imi induceau un sentiment de deja-vu vis-a-vis de un alt vin. M-a lamurit Vali: Pedro Ximenez Nectar PX. Da, are aproape acelasi arome (stafide, smochine, curmale), dar in varianta sec. Cred ca senzatia de demisec mi-a fost indusa de caracterul siropos al celui din urma care mi-a ramas in subconstient. Bine echilibrat, in ciuda unui nivel alcoolic de 15%, cu un corp pronuntat, ar trebui decantat cam o ora pentru a-i savura adevarata aroma. Un final neted, selfuit, insotit de un postgust mediu cu aceleasi note de fructe confiate si ceva piper.

 

Robert Mondavi Woodbridge Cabernet Sauvignon 2005, un vin corect echilibrat, ca o orchestra in care nici un instrument (a se citi aciditate, tannin, fruct) nu iese dintr-o partitura care se dovedeste in final a fi bine interpretata. Note de fructe de padure, vanilie, cacao; ar putea parea unora destul de “subtire”, dar personal mi s-a parut reusit. Daca vreti un Cabernet cu “impact” puteti opta pentru varianta 2006, un cu totul alt vin: curajos, puternic, dar care pare unidimensional in raport cu cel din 2005.

 

Si acum despre restul:

Robert Mondavi Fumee Blanc Napa Valley: cremos, cu o aciditate buna, note de fan proaspat, ardei verde, citrice destul de bine integrate. Paradoxal, cred ca si datorita asocierii cu numele mi s-au parut ca apar note de afumat in nas.

 

Robert Mondavi Shiraz Woodbridge: o buna tipicitate de soi, note de smoala, gudron (asfalt proaspat turnat), fructe de padure, nuante de baric si piele, putin cam subtire si iesit din corp cred ca datorita aciditatii mai ridicate. Un Shiraz prietenos care cred ca s-ar prezenta mai bine daca il lasati sa “respire” putin.

In general, vinurile de la Robert Mondavi  (care intre altele fie spus acum e unul din brandurile Constellation Group) mi s-au parut “prietenoase”, bine lucrate in cupaje, evident facute sa placa, orientate catre consuamtorul obisnuit, dar si cu o note voite de “seriozitate” in acelasi timp. Nu te dau pe spate, dar nici nu te dezamagesc oferind experiente corecte si cochetand cu o idee de complexitate specifica vinurilor din game superioare. Intr-un cuvant “appealing”.

 

Gallo Cabernet Sauvignon care seamana destul de mult cu un Merlot, slab, lipsit de corp, parca prea delicat pentru un Cabernet, cu mult fruct si extrem de “comercial”, aproape pana la pierderea caracterului.

 

Beringer Merlot Founder Estate 2002, un Merlot clasic, prietenos, cu tanini moi si bine integrati, arome de pruna, fructe de padure, inca destul proaspat dar cu un corp cam “diafan” pentru gustul meu.

 

Beringer  Zinfandel Clear Lake 2004, este cam ce ma asteptam de la un Zin: proaspat, vioi, taninii de abia se simt, aciditate medie spre ridicata, mult fruct echilibrat cu lemnul, ceva mirodenii (piper, anason) si note vegetale, un corp mediu, bine rotunjit. Un Zinfandel bun, in stilul clasic, personal prefer varianta mai “serioasa” de la Rancho Zabaco, probabil ca daca nu l-as fi gustat inainte l-as fi apreciat mai mult pe acesta.

 

Kendall Jackson Merlot: corp mediu, bine lucrat, note de prune, cirese negre, condimente bine integrate cu tanini si cu o aciditate care completeaza cu succes tot assemblage-ul. Un Merlot corect slefuit, lucrat, serios, peste cel de la Beringer.

 

Cam astea ar fi pe scurt, ce am gustat. Personal nu prea fac tururi de forta la degustari, variantele erau multe si oricum palatul imi cam obosise. In jur pluteau arome de Chanel, Dior, Dolce&Gabbana, etc. si de aceea m-am ferit sa va descriu si “nasul” vinurilor de mai sus, pentru ca ar fi sunat ceva de genul: Chanel No. 5 cu note proaspete de flori de camp.

Din motivele expuse mai sus, dar si din nevoia de a nu-l contrazice pe Aristotel care spunea ca “omul este un animal social”, cu parere de rau, am ratat cateva “exemplare” interesante: Un Chardonnay de la Mondavi care lasa un iz puternic de lemn (l-a incercat Bogdan), un Pinot Noir destul de alcoolizat, dar promitator odata ce era decantat bine ( indicatie de la Vali).

Pe scurt, vinurile maericane nu m-au dezamagit, au  mers de minune cu “beef”-ul. Ca in orice selectie exista « Ups and Downs » dar media per ansamblu, este una ridicata care confirma maturizarea industriei viticole americane. Sunt curios sa incerc cateva vinuri din Washington (laudate calduros de un vorbitor de limba engleza care a declarat ca le prefera celor californiene) sau de Oregon pentru a-mi face o impresie de ansamblu asupra vinurilor americane.

A, si daca tot suntem la capitolul « drinks » (stiu, vinul e un aliment) pe langa vinuri la eveniment o fost prezentat un bourbon whisky foarte interesant: Evan Williams, aparut nou pe piata de la noi, dar pe locul doi ca vanzari in SUA (Jim Bean e pe primul, nu va ganditi la Jack). Din declaratiile consumatorilor prezenti care l-au incercat ar fi peste Jack Daniel’s, iar preturile, din cele relatate de catre distribuitor, ar fi sub. Nasul oricum este superb, mai ales la varianta Singel Barrel cu note onctuoase de miere, lemn, vanilie, si caramel. Parca Jack ar fi putin mai “smoky” la acest capitol si mai intepator. In fine, un bourbon care merita in mod clar urmarit ca alternativa de catre cei carora le place Jack-ul.

Cam atat pentru ca deja e tarziu si maine dimineata plec la Ceptura, “sa culeg via”… Altora… 😀  Revin cu impresii…

 

P.S. Nu am gasit pe site-urile de mai sus ale distribuitorilor/importatorilor nici o informatie cu privire la vinurile prezentate, nici macar faptul ca le-ar avea in portofoliu (in afara de Recas). Poate ca nu m-am uitat eu unde trebuie, poate ca nu s-au updatat site-urile.

 

4 responses so far

 

« Prev - Next »