May 31 2013

TOTUL despre inimosul castigator rosu al IWCB Romania! Si ceva in plus…

 

Aseara s-au publicat rezultatele de la IWCB 2013. Si surpriza! Nu, surpriza nu e ca s-au acordat mai putine medalii de aur. Surpriza consta in cum arata clasamentul reiesit din “mecanismele concursului”. Nu o sa fac o discutie de 1000 de cuvinte despre acesta.

Va las sa va delectati singuri cu el si o sa vedeti ca unele vinuri cu pretentii s-au situat mai jos, altele mai sus, etc. La albe lucrurile arata aproximativ normal pentru mine, in ceea ce priveste vinurile romanesti. Nu prea inteleg eu cum a ajuns Misiones de Rengo SB Reserva pe penultimul loc, cand de fapt ala e vin clasic de concurs, dar in fine…

 

Haideti sa va dau mai multe detalii despre vinul care a luat primul loc la rosii, intrecand la mare distanta “fente” de vinuri de pe la noi (Uberland, Feteasca Neagra Ingerii de la Basilescu, Merlot si CS de la Lacerta, La Cetate de la Oprisor, Villa Vinea, Paul Mas, Arzuaga Reserva Especial, Vina Mar Reserva Especial, Galo Rancho Zabacco, Brotte Domaine Barville etc). Care intre altele fie vorba nu prea sunt vinuri de concurs…Uberland, supozez ca fiind 2011 nici macar nu s-a asezat bine in sticla.

 vranac pro corde

Marele castigator numeste Vranac Pro Corde 2010 si toata povestea lui (de marketing) si a productorului o puteti citi AICI. Providenta face sa fi cumparat vinul respectiv din Muntenegru si sa il fi incercat. Cum mi s-a parut varianta 2008 puteti citi pe larg mai sus. Un vin corect la banii ceruti pe el, cu un strop de marketing, facut de o fosta cooperativa comunista.

 

Acum pica bomba si tinand cont de performanta reusita la IWCB (unde a luat fata vinurilor mai serioase si de la acelasi producator, adica Montenegrin Vranac si Vranac Barrique) exista mai multe variante:

 

  1. ori noi, ca tara producatoare de vinuri, stam foarte rau la capitolul vinuri rosii, de a reusit un vin de 14-15 lei din Muntenegru sa stearga pe jos cu toata industria noastra, pe teren propriu.

 

  1. ori Plantaze (producatorul vinului) a facut un salt calitativ de 5 ani lumina in 2 ani pamanteni, daca 2010 arata atat de nemaivazut

 

  1. ori, tinand cont si de varsta, unii membrii ai juriului s-au gandit la sanatate si au votat (involuntar) cu un vin care tine cu inima (ca de acolo vine Pro Corde din denumire). Adica l-au simtit ca ajuta inima si au votat in mod inimos, cu inima. Nu ar fi exclus, stiut fiind faptul ca membrii ADAR sunt recunoscuti ca avand abilitati de cavaleri Jedi.  De aceea e si greu pentru orice muritor trist, ca mine sau ca altii, sa acceada in ADAR.

 

Eu zic ca e un complex de imprejurari. Intre altele fie spus, Muntenegru are vinuri cu RPC mai bun decat ale noastre. Vinul de mai sus costa pana in 15 lei la ei si se gaseste in toate magazinele. Intrati la noi in magazine si vedeti ce puteti cumpara in intervalul de pret respectiv. Adica  in jur de 15 lei. Stiu o sa ziceti ca cele de mai sus nu sunt vinuri de concurs, ca la concursuri sunt favorizate cele fructate, tinere,etc,etc…Dar totusi…ca sa zic asa.

 

Singura mea dilema personala este daca l-as mai fi recunoscut in blind..:D

In rest, in ceea ce priveste IWCB, incep sa am numai certitudini si multumesc organizatorilor ca mi-au dat ocazia sa stau acasa. Arata ca si cum se reuneste Academia Romana in plen sa faca o lucrare si dupa 3 zile iese cu celebra “Catelus cu parul cret”. Daca bagau panelul de blogeri in concurs macar aveau pe cine da vina…:D

 

Ca o concluzie, daca “mecanismele concursului” si “regulile stricte ale jurizarii” au dus pe primul loc vinul de mai sus, eu zic ca e nevoie de putina “calibrare” a “puterii de analiza si de ierarhizare a vinurilor”, nu?

 

P.S. I: Ar mai fi varianta in care avem de a face cu o conspiratie a producatorului muntenegrean amintit mai sus care a pus vreun Chateau Lafite in sticle de Vranac Pro Corde, cu scopul vadit de a destabiliza si cuceri piata de vin autohtona. Cred aceasta e varianta corecta, ne-au pacalit straini..:D Eu zic sa ii dam interdictie la import lu’ Vranac asta si sa ramanem pe Caloian Feteassca Neagra. Care apropo este vinul romanesc cel mai bine punctat din concurs…:D

 

P.S. II: Stie cineva unde pot gasi lista TUTUROR vinurilor participante la concursul de mai sus? Nu de alta dar banuiesc ca mai sunt ceva surprize. Bine eu care inca o mai caut pe cea de anul trecut; imi dau seama ca intrebarea e cumva retorica….:D

 

35 responses so far

 

May 29 2013

Despre vinul romanesc in 10 intrebari, cu dl Philip Cox (Partea I)

 

Asa cum v-am promis acum ceva vreme, lansez astazi o serie de mini-interviuri cu producatori si oameni din industria vinului de la noi cu scopul de  afla si opinia celor direct implicati in industrie. Recunosc ca este intr-adevar mult mai comod (nu intotdeauna, va garantez eu) sa stai sa critici de pe margine, faptele fiind adeseori mult mai nuantate decat perspectiva mea proprie si personala. De aceea o sa incerc sa obtin raspunsuri de la cat mai multi oameni din industria vinului de la noi, in efortul de a intelege si a-mi explica mai bine mecanismele si principiile care guverneaza la ora actuala vinul romanesc.

 

In debutul demersul de mai sus am apelat la d-nul Philip Cox, unul din actionarii Cramelor Recas. De ce am inceput cu dansul?

 

philip cox

Credit @vinul.ro

 In primul rand pentru ca este printre putinii care au incercat de-a lungul timpului, prin interventiile si comentariile la articolele mele de pe blog, sa explice si argumenteze punctul de vedere al producatorilor. Demers firesc intr-o piata normala, nefiresc la noi, unde majoritatea celor din piata aplica metoda “capului ca cutie” sau “cainii latra caravana trece” cand vine vorba de interactionat cu piata si consumatorii finali.

 

Apoi pentru ca eu consider Cramele Recas a fi o poveste de succes pentru vinul romanesc. Un success care daca ar fi fost replicat macar de cateva ori, ne-am fi situat mult mai bine la nivel international. Si un succes care in mod ciudat este rezultatul unui efort propriu si individual al producatorului, adesea contra curentului si conjuncturii pietei. Recas a fost prima si ramane una dintre putinele firme romanesti care a reusit sa ofere vinuri corecte la volume mari si pe segmentele de pret inferioare. Desi adeseori noi bloggeri suntem atrasi doar de vinurile premium ale producatorilor autohtoni, mie personal mi se pare mult mai greu sa oferi vin calitate la preturi decente, decat sa faci vinuri exceptionale la preturi astronomice. De aici si obsesia mea permanenta cu privire la celebrul raport pret/calitate. Pentru ca intr-o lume in care a face vin bun nu mai reprezinta o realizare in sine, pretul face adesea diferenta.

 

Asadar, D-nul Cox a avut amabilitatea de a-mi raspunde la 10 intrebari (plus una bonus de care mi-am amintit eu ulterior). Acestea se refera in principal la problemele care m-au framantat pe mine de-a lungul timpului. Raspunsurile insa nu ii privesc doar pe pasionatii de vin, ci ofera o perspectiva de business interesanta si pentru ceilalti actori din domeniu. In primul rand pentru ca vin din partea cuiva care de ani buni exporta cu succes vin romanesc spre piete dezvoltate din vest. Adica ceea ce altii doar viseaza.

 

Materialul fiind unul destul de amplu si pentru a nu se pierde mesajul, am sa public interviul in doua parti. Nu am intervenit decat minor asupra textului; D-ul Cox si-a insusit foarte bine limba romana (chestie de laudat si nu foarte usor de realizat pentru un englez) exprimarea fiind perfect inteligibila, iar rationamentul de business adesea mai coerent decat al unui vorbitor nativ de limba romana.

 

Iata deci primele cinci intrebari si raspunsurile aferente:

 

  1. Cum vedeti vinul romanesc in context international? Care credeti ca sunt punctele lui forte si cum ar putea fi promovat mai bine?

  

Vin romanesc a progresat mult in ultimii 4-5 ani in sensul ca a inceput sa devin cunoscut de profesionisti din domeniul, cel putin in citeva tari- Uk, Olanda, Estonia, Russia. Pe o alta parte, este inca practic inexistent ca si cota de piata si complet necunoscut consumatorilor din majoritatea tarilor. Sunt tari importante precum Germania si Sua unde fie ca vin romaneasc e privit cu neincredere sau e complet necunoscut chiar si de profesionisti. Ca sa schimba situatie, e nevoie sa iasa mai multe producatorii din Romania la rampa si sa inceapa sa vanda vinul lor peste hotare.

Ca punct forte Romania are o mare flexibilitatea in productie, si plantare si un istoria de a creste soiuri competitive la nivel mondial- precum Pinot Noir, Chardonnay, Pinot Gris, Cabernet care este un avantaj comparativ cu tarile ca Spania care au o gama de soiurile foarte restrans, si chiar Franta unde au multe restrictii legislative in fiecare zona.

 

  1. Exista pe plan extern o imagine a Romaniei ca tara producatoare de vin? Cine ar trebui sa se ocupe de aceasta imagine?

 

In multe tarile nu. In America, Japonia si multe alte tarile vin romanesc e complet necunoscut. Si la nivel de consumatorilor cam in toata lumea suntem ca si inexistent. Nu sunt de acord cu idea ca cumva e datoria statul Roman sa schimba situatia aceasta si cred ca revine exclusiv producatorii de vin din Romania.

 
 

  1. Producatorii romani constientizeaza necesitatea unui front comun pentru promovarea vinului romanesc in exterior? Cat de mult ajuta statului la aceasta promovare?

 

Nu, producatorii de aici au mari probleme sa fac un front comun pe orice subiect. Exista multa neincredere intre firme, majoritatea au chiar un aversiune sa colaboreze activ cu celelalte firmele si incerca sa promoveaza strict interesele lor locale. Chiar si firmele care inteleg ca este nevoie de un front comun, nu au putere sau timp sa ocupa prea in detalii de subiectul de promovare comun. Practic sunt numai o mana de firme care au incercat sa fac ceva in aceasta sens: Halewood, Serve, Stirbey, Carl Reh, Aurelia visinescu, Senator, Recas, Segarcea.

Statul ne ajuta cu sponsorizare targurile international, 2-3 pe ani si chiar ajutorul asta a inceput sa devin destul de dificil de obtinut cu taiere de buget si desfiintare centrului roman pentru promovare comert extern. Mai sunt prin lume unii ambasadorii si diplomati care incearca sa ajute, dar nu au foarte mult expertiza in domeniul de business si nici o fel de finantare, asa ca de multe ori nu au efect.

 

  1. Care credeti ca sunt principalele piete potentiale pentru vinul autohton in general si pentru Recas in particular? Vedeti piata chineza ca o alternativa pentru vinurile romanesti?

 

In general pietele important pentru vanzare de vin imbuteliat atat pentru Recas si Romania in general sunt Anglia, Estonia, Olanda, SUA, Tarile Scandinave, Rusia, Cehia, Slovacia, Japonia. Germania este o importanta si cam unica piata pentru vin varsat.

China a importat ocazional cantitati mare de vin romanes in anumiti ani, dar nu se vede o afacere constant. Pentru noi cred ca este prea devreme sa fim interesati in piata chineaza momentan: nu avem suficent vin sa deservim clientii actuali si nici piata in China nu este inca foarte evoluat. Le vom monitorizam si cand gasim o partener adevarat poate incepem ceva in China, dar nu cred in basme ca este o fel de Eldorado. Totusi nu sunt atat de multi consumatorii de vin acolo si au un obsesia pentru vinurile din Franta care va dura citeva ani sa dispara.

 

  1. In ultimii ani calitatea vinurilor din Romania s-a imbunatatit dramatic.  Vi se pare ca la ora aceasta a luat-o inaintea dezvoltarii pietei (educatia consumatorilor, putere de cumparare, dezvoltarea distributiei si comertului, etc.)?

 

Da, nivel de educatie consumator de vin este in urma altor tarile europene ( ma gandesc chiar la vecinii din Ungaria unde este un adevarata efervescenta in piata pentru vin de calitate). Dar si dezvoltare sector de productie de vin in Romania a evoluat pana acuma cam stramb.

Adica s-a investit multi bani in creare brandurile noi de vin, cramei noi, plantatie noi e.t.c dar fara o cercetare prealabila al pietei. Adevarul este ca chiar in tarile cu o foarte profund, istoric si dezvoltat cultura pentru consum de vin, 80-90 % din piata este intotdeauna reprezentat de nivel de vinurile economic (entry level).

Romania nu este cu nimic diferit in aceasta sens, dar cred ca 90% din dezvoltare in sector de productie de vin, atat la firmele nou intrat pe piata si chiar la firmele existent, a fost orientat strict spre sector de vinuri premium ( sau pot sa spun doar scump – fiindca chiar multe vinuri scumpe nu sunt neaparat si premium).

Mi se pare lucru asta destul de ciudat ca cineva poate investi milioane de euro in cramei, vie e.t.c- zeci de mii pe etichete super sofisticat- dar sa nu fie studiat nevoile pietei.

Oricat de mult sa va educa publicul – consumatorii etc, nu cred ca segmentare piata va schimba foarte mult. In orice tara este o numar restrans de oamenii care pot sa cumpar un vin premium si va dura mult pentru Romania sa dezvolta o clasa mijlociu adevarat.

Asa ca in viitor cred ca va fi o consolidare in piata si unele firmei care acuma sunt orientat spre vinurile premium va fie fortat sa iasa cu vinurile economic (s-a si intamplat deja) si nivelul calitativ al vinurile economic va trebuie sa creasca de la nivel foarte jos care il are acuma.

 

Deocamdata ma opresc aici! Data viitoare vom vorbi de educatia consumatorului roman, preturile vinurilor romanesti, concursurile de vin si bineinteles rolul blogerilor in “societate”…

Tineti aproape!

  

 L.E. Puteti citi AICI continuarea interviului.

 

21 responses so far

 

May 28 2013

Un Rose corect din toate punctele de vedere: Domeniul Coroanei Segarcea Roze 2012

 

Daca tot a venit vara si gradele au urcat vertiginos in mercurul termometrelor, este timpul sa ne orientam catre ceva licori roz si racoritoare. Bine, luna mai nu prea a fost de Rose-uri , mai degraba de stat acasa, feriti de ploaie si furtuni, eventual cu ceva vin rosu la indemana.

Dar cum caldurile de 35 de grade nu cred ca ne vor ocoli nici vara asta, nu strica sa ne pregatim din timp.

 

Vinul de fata l-am incercat acum vreo luna la o terasa, proaspat adus de la crama. Este Rose-ul de linie de la Segarcea,  de pe gama Elite, din 100% Cabernet Sauvignon anul acest. Este stiut faptul ca mai exista la ei si faimoasa Tamaioasa roz care face furori mai ales  prin publicul feminin de pe la noi. Cand se gaseste…

 

Pe acesta il gasiti insa mai usor prin marele retail de la noi si culmea (sic!) la un pret acceptabil, de vreo 25 de lei. Da, da, de cand cu faimoasa gama Minima Moralia, care reuneste, dupa umila mea parere, unele dintre cele mai overpriced vinuri de pe piata autohtona (iar asta e o realizare in sine) cred ca sufar de ceva fobie la etichetele de pret ale vinurilor de la Segarcea. Dar culmea, cele de linie, fara etichete “fancy” sau sentimente profunde, adica Prestige si Elite au preturi chiar ok pentru ceea ce ofera.

 

Despre vin:

 

Domeniul Coronei Segarcea RozeAspect (Culoare): foaie de ceapa cu ceva inflexiuni de cireasa de mai. Ca tot suntem in sezon…

 

Nas: Intensitate medie, cu fructe rosii de padure (celebrele zmeura, fragi, ceva capsuni) plus ceva tonuri dulcege care dau intregului ansamblu o nota de punga cu bomboane. Totusi nu are tenta aceea artificiala specifica rose-urilor “populare” fiind chiar destul de fresh si proaspat, cu ceva tuse usor mentolate in fundal.

 

Gust: Atac in note usor dulcege, de fructe coapte, urmat de un corp mediu care scoate in evidenta tusele olfactive de mai sus. Aciditatea este corecta, bine integrata (ca si alcoolul de altfel) si nu agreseaza papilele. Pentru gustul meu (apropo mie imi plac rose-urile lejere, acide si taioase de Provence, daca nu ati aflat pana acum) este usor plat pe mijlocul evolutiei, dar nimic deranjant. Finalul ridica insa nivelul aciditatii la cote care imprima senzatii racoritoare si usor tonice care se continua si in postgust alaturi de clasicele deja arome de fructe rosii coapte.

 

Per ansamblu un vin Bun, cam in jur de 80 de puncte asa. Echilibrat, cu un grad mare de abordabilitate din partea tuturor categoriilor de consumatori. Cum ar trebui sa fie un rose de linie…

Nu sare gardul nici la capitolul aciditate (cum mi-ar fi placut mie), dar nici nu este incarcat de arome si greoi (cum as fi urat sa fie). Asa cum spuneam la inceput, costa in jur de 25 de lei in magazine, iar la banii acestia RPC este unul Bun, calificandu-l pentru un rose de vara competent si la indemana oricui. Prin online vad ca sunt si oferte cu 23 de lei.

 

P.S. Intotdeauna cand scriu de Domeniul Coroanei Segarcea  ma minunez cat de bine arata site-ul lor. Mi se pare cel mai reusit site de producator de la  noi. Mai ales acum, cand e tradus si in romana…:)  Ar trebui facut totusi un efort sa fie mentinut la zi; vad ca deocamdata la vinul de fata apar informatiile din 2011.

 

5 responses so far

 

« Prev - Next »