Jan 27 2014
De ce este scump vinul importat in Romania si care este viitorul lui? Episodul 1
Subiectul de astazi este unul mult dezbatut si care a nascut si naste vii polemici de fiecare data cand este adus in discutie. De ce? Pentru ca implica doua variabile extrem de sensibile in industria autohtona, respectiv vinul si banii, adica pretul acestuia.
Nici nu imi mai aduc aminte de cate ori am participat la discutii de genul “Vinul asta care este x lei importat la noi, poate fi cumparat de afara mult mai ieftin, cu transport la usa cu tot”. Bineinteles nu e nevoie sa va mai spun de ce parte a “baricadei” ma aflam si inca ma aflu. Pe partea cealalta importatorii incercau cu mai mult sau mai putin aplomb si succes sa justifice preturile practicate.
Asa ca m-am gandit sa prezint pe larg si opinia celeilalte parti in speranta ca vom fi cu un pas mai aproape de a intelege fenomenul. In consecinta am trimis mailuri catorva importatori de vin pentru a le cere parerea pe marginea subiectului si a-i ruga sa raspunda la doua intrebari simple.
Primul care mi-a raspuns ca intotdeauna cu promptitudine a fost dl Philip Cox, unul din actionarii Cramelor Recas. Intrebarile, asa cum v-am spus mai sus, nu au vizat producatorul respectiv in sine, ci activitatea de import pe care acesta o desfasoara, cu un portfoliu de vinuri destul de consistent si variat. Cum se impaca importul de vinuri cu productia interna dl Cox ne-a lamurit in incheierea interviului din iunie (intrebarea 10 bis).
Astazi haideti sa vedem ce parere are despre importurile de vin in Romania si viitorul acestora. Trebuie sa va spun ca mi-am permis sa reasez putin materialul pentru a-l face cat mai usor de parcurs si sper ca am fost suficient de atent cat sa nu fi modificat sensul exprimarii. Asadar:
1. De ce majoritatea vinurilor straine din Romania ajung sa coste mai mult importate pe filiera clasica decat cumparate direct de afara de catre consumatori? Care sunt factorii care contribuie la aceasta situatie?
Vinul imbuteliat importat are tendinta sa ajung mai scump in Romania decat in alte piete pentru cateva motive obiective si unele subiective. Dintre cele obiective:
In primul rand, piata de aici este mica si este in scadere. Importatorii nu au putere de a negocia preturi bune cu furnizorii straini. Una este daca eu ma duc la un furnizor din Africa de Sud si cumpar 2 containere de vin pe an (cca 30.000 sticle) si alta este situatia pentru un importator din Germania care poate vinde 2-3 million de sticle din acelasi vin.
Importul de vin in Romania este un segment mic si este in scadere si nu vad ca situatia sa se schimbe in curand.
Mai departe, marile retele comerciale din Romania au functionat pana acum intr-un mod care face automat ca produsele cu rulaj mic sa fie mai scumpe si aici ma refer la diverse taxe, speze si bonusuri care sunt percepute la nivel de magazin, indiferent de cantitatea vanduta. Sigur, nu toate retelele comerciale din Romania opereaza cu aceleasi nivel de taxe, dar minimum este undeva pe la 30% din pretul final si poate merge mult mai sus. Sunt retele de supermarket-uri unde aceaste taxele ajung la 48% si asta la unele produse care se vand relativ bine. La un produs care vinde mult mai incet, proportia poate fi mult mai mare.
Sectorul Horeca are adaosuri si mai ridicate plus termene de plata mult mari, asa ca orice importator isi ia in calcul o marja si pentru asta. Afara taxele fixe nu sunt asa de des intalnite decat la produsele de supervolum, in consecinta costul, ca procentul din pretul final, este usor mai scazut, undeva spre 33%.
Costul de vanzare in sine este mai mare in Romania, in opinia mea, fiind nevoie atat de mai mult personal de vanzare prin tara, care sa administreaze vanzarile, dar si de personal specializat precum sommelieri sau merchandiseri sa ma asigur ca marfa este pusa pe raft in magazin. Nu cred ca este necesar acelasi nivel de personal la un importator din tarile cu comert mai dezvoltat.
Apoi, costurile logistice sunt mari aici, atat cele de depozitare, dar mai ales livrarile prin tara, datorita atat miscarii vinurilor (mai ales cele din import) relativ incet in zonele mai putin dezvoltate, dar bineinteles si din cauza retelei de drumuri ca si inexistenta. De exemplu, clientul meu din Anglia poate sa livreaze un tir de vin cu 17.000 sticle la 5 puncte de livrare in 5 orase diferit pe o ruta de cca 600 km, in maxim o zi. Daca vreau sa trimit un camion din Timisoara sa faca acelasi lucru in Romania cred ca dureaza cel putin o saptamana.
Subiectiv, sunt multi importatori care vad nivelul de calitate la produsele romanesti concurente si ajung la concluzia ca vinurile din import, fiind poate mai bune, merita cel putin acelasi pret ca cele romanesti. Nu spun ca nu au dreptate, dar sunt convins ca acest tip de practica este deja pe cale de disparitie fiindca pur si simplu nu va functiona pe o piata care devine din ce in ce mai concurentiala mai ales la vinurile de import, dar si la produsele autohtone.
Ii inteleg pe importatorii care vor sa obtina o marja mai mare ca sa acopere costurile cu depozitarea mai lunga si cele cu vanzarea, mai mari per unitatea de produs, amandoua specifice vinurilor din import datorita ritmului relativ lent cu care se vand.
2. Care credeti ca este viitorul importurilor de vin in Romania? Sub ce forma se vor dezvolta?
Cred ca piata vinurilor de import va mai scadea putin, urmand tendinta din ultimii 2-3 ani, apoi se va stabiliza si se va diversifica. Cred ca cei care vor sa incerce vinuri de import (care nu sunt strict o concurenta pentru vinurile autohtone) sunt oameni care in general doresc pur si simplu sa experimenteze si altceva. De aceea cred cu tarie ca numarul acestor clienti va raman relativ constant in timp, numai ca va fi impartit intre mai multi importatori si mai multe produse.
Prevad o mare turbulenta si instabilitate pentru importatori, multi care vor iesi din piata si vor renunta fiindca este greu de facut bani in aceast segment, dar vor fi inlocuiti de alti, tineri si entuziasti, care vor sa incerce business-ul acesta.
Pana la urma cred ca marcile mari din afara vor ajunge sa aiba pozitii dominante in piata de aici, asemanatoare celor de pe pietele dezvoltate. Fiindca isi permit sa investeasca pe piata si sa astepte castiguri pe termen lung si fiindca aleg parteneri de distributie la fel de puternici si cu viziune pe termen lung in piata.
Supermarketurile vor avea tot timpul oferte bune la vinurile de import pe care le aduc direct. Dar pentru ca piata autohtona are o inertie destul de mare, cu consumatori conservatori, nu cred ca asta va avea un impact semnificativ asupra pietei per ansamblu. Mai ales ca fiind la moda etichetele exclusive pentru retaileri, nu au sansa sa isi dezvolte o imagine puternica pe piata.
Marea masa a consumatorilor insa cred ca vor ramane orientati spre vinul romanesc. Unii din motive de inertie/nostalgie, altii din mandrie nationala. Cred ca in timp consumatorii mai tineri vor fi atrasi sa consume vin romanesc bine facut. Acesta va fi in crestere calitativa, mai inovativ si mai competitiv decat a fost in trecut, devenind in acelasi timp mai “trendy” si mai elegant decat consumul de alte bauturi.
Simplu fapt ca intra in productie in perioada imediat urmatoare zeci de mii de hectare de plantatii de vii noi, facute cu fonduri europene, insemna cu siguranta ca piata pentru vinul autohton va deveni si mai competitiva. Toti producatorii noi aparuti, dar si producatorii vechi cu plantatile noi (replantari), vor incerca sa vina cu oferte atat ca pret dar si in materie de calitate mai bune ca sa poata vinde cantitatile mari de vin care vor fi produse.
Sunt sigur ca in 2-4 ani oferta de vin romanesc va fie mult mai competitiva, chiar si la nivelul vinurilor ieftine, economice, datorita concurentei acerbe dintre producatori in incercarea de a le vinde.